دندان های جلو واضح ترین و نمایان ترین دندان ها هنگام لبخند زدن و صحبت کردن هستند. به همین دلیل زیبایی آنها بسیار با اهمیت است. در صورتی که دندانهای قدامی دچار مشکل شده باشند می توان با کمک روکش دندان جلو، دوباره زیبایی را به دندان ها باز گرداند. در ابتدا توضیحی درباره روکش دندان به شما ارائه خواهیم داد و سپس به سراغ نکاتی درباره روکش دندان های قدامی خواهیم رفت.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یک کلاهک سفید به شکل تاج دندان است که برای محافظت از ساختار دندان و زیبایی آن بر روی سطح خارجی دندان نصب می شود. یکی از مواردی که در دندانپزشکی به آن توجه زیادی می شود، روکش دندان قدامی است که به دلیل نمایان بودن دندان های جلو اهمیت زیادی دارد.

وقتی صحبت از دندان های جلو می‌ شود، منظور 6 یا 8 دندان جلویی فک هستند که با لبخند زدن نمایان می شوند. برخی از افراد فقط نیاز به روکش کردن یک دندان و برخی دیگر نیاز به روکش کردن چند دندان قدامی دارند و بسته به پیشنهاد دندانپزشک و علاقه بیمار این تعداد متفاوت است.

کدام روکش برای دندانهای قدامی مناسب است؟

روکش دندان انواع مختلفی دارد اما نمی توان از همه آنها برای دندانهای جلو استفاده کرد. در اصل 4 نوع روکش برای کاور کردن دندان وجود دارد و عبارتند از:

تمام سرامیکی

روکش های تمام سرامیک و بدون فلز، به یکی از بهترین روکش های دندانی جهت زیبایی تبدیل شده اند و به دلیل نداشتن هیچ گونه فلزی، دقیقا شبیه به دندان های طبیعی هستند و بیشتر برای روکش دندان جلو به کار می روند.

فلز – سرامیک

قسمت داخلی روکش از فلز است و سطح آن یعنی تاج از جنس سرامیک است و به دلیل استحکام بالا و سفید بودن تاج آن، برای روکش کردن دندان های قدامی مناسب است. در روکش فلز – سرامیکی، رنگ فلزی قسمت داخلی روکش، بر روی رنگ سرامیک سایه می‌ اندازد و ممکن است جلوه بدی به دندان ها بدهد؛ بنابراین این روکش را زمانی برای روکش دندان قدامی به کار می برند که استحکام دندان مد نظر باشد.

زیر کونیا

روکش زیرکونیا شبیه به روکش سرامیکی است اما با این تفاوت که قسمت داخلی روکش با فلز سفید رنگ زیرکونیا تقویت شده و قسمت خارجی آن همان سرامیک است.برای روکش دندان جلو، از روکش های زیرکونیا و سرامیکی بیشتر استفاده می شود، چون طبیعی تر به نظر می رسند و همرنگ دندان هستند.‌

منبع: implantdr.ir