با رواج زندگی ماشینی و افزایش چاقی در افراد مختلف، روش های مختلفی برای لاغری و کاهش وزن به وجود آمده است. اما بهترین روش لاغری چیست؟ قطعا نمی توان روشی را به عنوان بهترین معرفی کرد. زیرا برای هر فرد به نسبت شرایط بدنی، وزن، شاخص توده بدنی و ... روشی به عنوان بهترین شناخته می شود. عمل لاغری امروزه به عنوان آخرین روش کاهش وزن تبدیل شده و افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند و با استفاده از روش های دیگر نتوانسته اند به لاغری برسند از این روش کمک می گیرند.  

عمل لاغری چیست؟

جراحی لاغری عبارت است از مجموعه روش هایی که با دستکاری در سیستم گوارشی، روده و معده باعث کم شدن اشتهای فرد، دریافت کالری کمتر و در نهایت درمان چاقی مفرط می شود. عمل های مختلفی تحت عنوان عمل لاغری به کار می روند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

جراحی اسلیو معده

رایج ترین و جدیدترین جراحی لاغری، عمل اسلیو است که جراح لاغری طی آن حدود 80% از حجم معده بیمار را برش می دهد و بخش کوچکی را شبیه به موز است را باقی می گذارد. در نتیجه این عمل و کوچک شدن حجم معده، معده فرد زودتر پر می شود و در نتیجه فرد زود سیر می شود. به دلیل کاهش کالری دریافتی طی عمل اسلیو معده، کاهش وزن اتفاق می افتد.

عمل بای پس معده

بای پس معده نوع دیگری از جراحی لاغری است که حدود 20 سال است که توسط جراحان انجام می شود. این عمل به دو روش انجام می شود. در روش اول قسمت فوقانی معده بریده و به مری متصل می شود. علاوه بر این، بخش ابتدایی روده کوچک هم بریده و به معده متصل می شود. در روش دوم جراحی بای پس معده هم بخش بزرگی از معده یعنی حدود 80 درصد و بخش بزرگی از روده کوچک بریده می شوند. این روش برای افرادی به کار می رود که دارای شاخص توده بدنی بالاتر از 50 می باشند.

عمل لاغری پیکرتراشی

لیپوماتیک یا پیکر تراشی یکی از روش های کاهش وزن است که چربی های بدن را به صورت موضعی خارج می کند. این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که در قسمت های خاصی از بدن خود مانند شکم، پهلو، بازو، ران و ... چربی اضافه دارند.

عمل پلیکاسیون معده

در طی عمل پلیسه معده پزشک حدود 50 درصد از معده را به شکل پلیسه روی هم قرار داده و می دوزد. با این جراحی نیز حجم معده کم شده و فرد دیگر قادر به خوردن غذای زیاد نیست.

منبع: weightlossurgery.ir