آیا در دوره حساس بارداری قرار دارید؟ آیا در مورد رژیم بارداری چیزی می دانید؟ ابتدا به شما تبریک می گوییم و دوران طلایی بارداری را برایتان آرزو می کنیم. حتماً می دانید که در این دوره رژیم غذایی شما از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که بر سلامتی خودتان و رشد جنین تاثیر مستقیم دارد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به شما اطلاعات دقیقی از رژیم بارداری ارائه دهیم.

ویژگی های یک رژیم بارداری اصولی

داشتن یک رژیم غذایی مقوی و اصولی، بخش مهمی از سبک زندگی سالم است که در دوران بارداری اهمیت آن چند برابر می شود. در این دوران نیازی نیست به خودتان سخت بگیرید و خود را محدود کنید؛ بلکه مهم است که در برنامه روزانه خود انواع غذاها را داشته باشید تا مواد مغذی و معدنی لازم را به بدن خود و جنین برسانید. بهترین روش برای دریافت مواد مغذی این است که مواد غذایی سالم و خوراکی های مقوی میل کنید. در هر صورت ویژگی های یک رژیم بارداری اصولی به شرح زیر می باشد:

 به قدر لازم و کافی کالری داشته باشد

گرسنه شدن و افزایش اشتها بخشی از روند طبیعی دوره بارداری است که برای برطرف کردن آن لازم نیست دو برابر روزهای عادی غذا بخورید.  بلکه باید روزتان را با یک صبحانه کامل و مقوی شروع کرده و در طول روز هم از میان وعده های سالم استفاده کنید و به سراغ خوراکی های پرچرب و شیرین نروید. اگر قبل از دوره بارداری تان در محدوده وزنی سالم قرار داشتید نیاز بدنتان به کالری در دوران بارداری به شرح زیر می باشد:

·         سه ماهه اول: تقریباً بدون نیاز به کالری اضافه

·         سه ماهه دوم: حدود 340 کالری اضافه در طول روز

·         سه ماهه سوم: تقریباً 450 کالری اضافه در روز

دارای میان وعده های سالم باشد

در رژیم غذایی بارداری میان وعده برای مادر از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در طول روز و بین وعده های اصلی گرسنه می شوید، به جای مصرف میان وعده هایی مانند بیسکوییت، شیرینی، شکلات و ... که هیچ خاصیت غذایی ندارند از خوراکی های زیر استفاده کنید:

·         ماست های میوه های کم چرب و بدون قند

·         لقمه های کوچک پنیر و گردو

·         انواع مغزها و آجیل

·         یک کاسه غلات

·         میوه های تازه و سبزیجات

·         سوپ سبزیجات

·         خوراک لوبیا

بیشتر بخوانید: انواع رژیم های لاغری

حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و مغذی باشد

رژیم بارداری اصولی باید سرشار از منابع لبنی مانند شیر، ماست و پنیر باشد چرا که این مواد دارای مقادیر زیادی از کلسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز مادر و جنین می باشند.

مصرف مایعات در دوران بارداری

مصرف مایعات از بحث تغذیه بارداری جدا نیست و آب نیز بخش مهمی از تغذیه شما در این دوران محسوب می ‌شود. لازم است ضمن مصرف غذاهای آبکی مانند آش و سوپ و آبمیوه‌ ها در طول روز چند لیوان آب بیشتر بنوشید تا بدنتان دچار کم ‌آبی نشود.

منبع: dietplanner.ir