تغییر سبک زندگی برای داشتن یک زندگی سالم و حتی کاهش وزن لازم و ضروری است. یکی از راه های این تغییر سبک، استفاده از شام رژیمی است که فرد را به مصرف غذاهای کم کالری و سالم به جهت کاهش وزن ترغیب می کند.

شام رژیمی چیست؟

شام های رژیمی را می توان به عنوان وعده های غذایی تعریف کرد که به طور خاص برنامه ریزی و تهیه می شوند تا با یک برنامه غذایی متعادل و سالم مطابقت داشته باشند. این شام‌ ها معمولاً کالری کمی دارند، میزان و نوع مواد غذایی مورد استفاده در آن ها با سایر وعده‌ های غذایی کنترل می‌شوند و بر ترکیب مواد مغذی غنی تمرکز دارند. هدف اصلی شام های رژیمی تامین مواد مغذی ضروری بدن در عین کاهش وزن یا حفظ وزن، بهبود هضم و سلامت عمومی است.

یک شام رژیمی سالم چه ویژگی هایی دارد؟

شامی که به عنوان رژیمی شناخته می شود، باید دارای ویژگی هایی باشد که شامل موارد زیر می شوند:

کنترل کالری دریافتی

کالری مواد غذایی که برای تهیه شام رژیمی مورد استفاده قرار می گیرند باید به دقت اندازه گیری و سپس کنترل شوند. پس در شام رژیمی، محاسبه کالری دریافتی از واجبات است. شام های رژیمی به گونه ای آماده می شوند که مقدار مناسبی از انرژی را در اختیار بدن قرار می دهند و در عین حال از مصرف بیش از حد کالری که می تواند منجر به افزایش وزن شود، اجتناب می کنند.

دریافت ریز مغذی های بیشتر

شام های کم کالری باید بر گنجاندن مواد غذایی حاوی مواد مغذی غلیظ مانند پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم تاکید داشته باشند و ریز مغذی های مورد نیاز بدن مانند ویتامین‌ ها، مواد معدنی، آنتی‌ اکسیدان‌ ها و فیبر را نیز فراهم کنند.

تنوع غذایی و طعم متفاوت با شام های رژیمی

شام رژیمی با وجود اینکه با یک برنامه غذایی سالم همراه است و استفاده از برخی مواد غذایی در آن توصیه نمی شود، اما همچنان باید خوشمزه و متنوع باشند. باید در این وعده رژیمی طیف وسیعی از طعم‌ ها، گیاهان و ادویه‌ ها به کار بروند تا لذت‌ بخش و رضایت‌ بخش باشد.

انعطاف پذیری و امکان انتخاب مواد غذایی مطابق با نیاز یا علاقه فرد

یکی دیگر از ویژگی های مهم شام‌ رژیمی این است که با توجه به نیازها یا ترجیحات غذایی خاص، مانند گزینه‌ های گیاهی، وگان، بدون گلوتن یا بدون لبنیات تهیه می شود. این ویژگی به افراد اجازه می‌ دهد تا به برنامه غذایی انتخابی خود پایبند باشند و عین حال از وعده‌ های غذایی متنوع نیز لذت ببرند.

منبع: foodonly.ir