سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا چندی پیش اعلام کرد که بیش از یک سوم بزرگسالان این کشور به چاقی مبتلا هستند و در سراسر دنیا نیز با چنین معضلی مواجه هستیم. با افزایش آمار چاقی مفرط در دنیا طبیعتا نیاز به روش های لاغری مانند جراحی لاغری نیز افزایش می یابد.

همواره می دانیم که بهترین روش لاغری، داشتن یک رژیم لاغری اصولی در کنار ورزش است. با این 2 کار می توان کم خطرترین راه برای کاهش وزن را تجربه کرد. اما ممکن است گاهی اوقات حتی با استفاده از بهترین اپلیکیشن های لاغری هم به وزن ایده آل خود نرسید. در این شرایط افراد به سراغ انواع جراحی های لاغری می روند.

انواع جراحی لاغری

جراحی لاغری یک روش جراحی برای کاهش وزن است که با تغییر نحوه گوارش غذاها به کاهش کالری دریافتی کمک می کند. در ادامه به معرفی 3 جراحی لاغری که امروزه رایج هستند می پردازیم:

·         اسلیو معده

·         بای پس معده

·         حلقه معده

بر خلاف شایعات رایج درباره جراحی لاغری، این جراحی امروزه بسیار ایمن و کم خطر است و بر خلاف گذشته که به دلیل استفاده از روش های باز و تهاجمی بسیار چالش برانگیز تر بود، به روش لاپاراسکوپی که جدیدترین روش جراحی لاغری است، انجام می شوند.

در این نوع جراحی کم تهاجمی، چندین برش کوچک روی شکم زده می شود و دستگاه لاپاراسکوپ و سایر ابزارهای جراحی از طریق آنها وارد بدن شده و جراحی انجام می شود. دوران نقاهت پس از جراحی لاپاراسکوپی بسیار کوتاه تر و کم دردسر تر از جراحی باز است. در ادامه به توضیح برخی از کم تهاجم ترین و ایمن ترین جراحی های لاغری می پردازیم:

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده جدیدترین روش جراحی لاغری است که به دلیل کم خطر بودن آن، طرفداران بسیاری دارد. در این روش، جراح لاغری 80 درصد از حجم معده را حذف می کند و فقط بخش کوچکی از آن باقی می ماند.

عمل بای پس معده

در این عمل، بخشی از معده حذف شده و بخش باقی مانده مستقیماً به روده متصل می شود. این روش موجب می شود که هم فرد غذای کمتری بخورد و هم تمام کالری غذا جذب بدن نشود و در نتیجه کاهش وزن 80 درصدی اتفاق بیفتد.

حلقه گذاری

حلقه گذاری معده از انواع دیگر روش های لاغری است که در آن با قرار دادن یک باند سیلیکونی قابل تنظیم به دور معده، باعث کم شدن حجم آن می شوند. این روش هم همانند روش اسلیو با کاهش حجم معده موجب کم شدن غذای فرد و بعد از مدتی لاغری می شود. سرعت کاهش وزن در عمل حلقه گذاری نسبت به عمل اسلیو و بای پس کندتر است.

منبع: weightlossurgery.ir