سال های خیلی قبل تر انواع جراحی های لاغری می توانست برای فرد خطر داشته باشد زیرا در آن زمان، جراحی های لاغری مانند امروز به دقت بررسی نشده بودند و بیماران هیچ اطلاعاتی درباره رژیم غذایی پس از جراحی لاغری، باید ها و نباید ها و دستوالعمل های لازم نداشتند. اما امروزه با وجود جدیدترین متدهای جراحی لاغری و انجام مطالعات گسترده در این خصوص، این عمل به نجات دهنده زندگی بسیاری از افراد دنیا بدل شده است و خطرات آن به شدت کاهش پیدا کرده است.

جراحی لاغری چیست؟

جراحی لاغری روش موثری برای کاهش وزن و ثبات وزن ایده آل می باشد. در این روش با کمک دستکاری حساب شده ارگان های گوارشی توسط جراح لاغری، به بیمار کمک می شود تا در مدت زمان معقولی وزن زیادی از دست داده و سلامتی او بهبود پیدا کند. البته مانند هر جراحی دیگری، جراحی لاغری نیز می تواند مزایا و معایب فراوانی داشته باشد. بیمار باید در انتخاب هر جراحی، این مزایا و معایب را در دو کفه ترازو قرار دهد و در صورت سنگین بودن مزایا آن را انجام دهد.

البته لازم به ذکر است که در همان ابتدای مسیر لاغری و کاهش وزن، انجام عمل لاغری پیشنهاد نمی شود. بلکه بهتر است بیمار بهترین روش های کاهش وزن را امتحان کند و در صورت نتیجه نگرفتن، به سراغ این راه حل سریع برود.

مزایای جراحی لاغری چیست؟

·         بهبود کیفیت زندگی

·         افزایش سیری

·         تنوع در انتخاب پوشش

·         درمان بیماری های مرتبط با چاقی

معایب و خطرات جراحی لاغری چیست؟

در کنار مزایای فراوان و غیر قابل انکاری که انواع جراحی های لاغری دارند، این جراحی معایب و عوارضی نیز دارد که جا دارد در این قسمت به برخی از آنها اشاره کنیم تا با آگاهی کامل دست به همچین تصمیم مهمی بگیرید.

برخی از معایب جراحی های لاغری شامل موارد زیر می شود:

·         ریفلاکس اسید معده

·         خطرات بیهوشی حین عمل لاغری

·         انسداد معده

·         حالت تهوع و استفراغ مزمن

·         آماس مری

·         عدم توانایی خوردن برخی غذاها

·         عفونت

·         افزایش وزن و یا عدم کاهش وزن

برخی دیگر از عوارض بلند مدت جراحی های لاغری عبارتند از:

·         سندروم دامپینگ که می تواند منجر به حالت تهوع و سرگیجه شود.

·         پایین آمدن قند خون

·         سوء تغذیه

·         استفراغ

·         زخم معده

·         انسداد روده

·         فتق های شکمی

آیا جراحی لاغری خطر مرگ دارد؟

در واقع می توان گفت که احتمال مرگ افراد چاق بدون انجام جراحی لاغری از مرگ ناشی از جراحی لاغری بسیار بیشتر است. مطالعات نشان داده است که افرادی که جراحی لاغری انجام داده اند، ۲۹ درصد کمتر از افراد چاقی که جراحی نکرده اند، مستعد مردن هستند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر جراحی خود را در بهترین کلینیک لاغری در تهران انجام دهید، این خطرات به حداقل خواهد رسید.

منبع: weightlossurgery.ir