آپنه خواب از جمله مشکلاتی است که سبیاری از افراد چاق و دارای اضافه وزن با آن روبه رو هستند. در واقع این افراد اغلب به دلیل آپنه، خواب و استراحت با کیفیت ندارند و بنا به دلایلی شب ها به خوبی نمی خوابند. خستگی، بی حالی و اضافه وزن بیشتر از جمله عوارض مرتبط با این مشکل هستند.

آپنه خواب چیست؟

آپنه انسدادی خواب (Sleep apnea) یا وقفه تنفسی همانطور که از نامش پیداست یک مشکل تنفسی است که باعث ناراحتی افراد در طول خواب می شود. شخصی که دچار آپنه انسدادی خواب است، در طول شب با قطعی تنفس روبرو می شود. هر وقفه تنفسی ممکن است چند ثانیه یا حتی چند دقیقه طول بکشد. بیمار ممکن است در طول شب ده ها و صدها بار آپنه خواب را تجربه کند و گاها با وحشت و تنگی نفس از خواب بیدار شود.

دلایل آپنه خواب چیست؟

آپنه انسدادی که به اختصار (OSA) نوشته می شود: وقتی که عضلات گلو در حین خواب ریلکس و شل می شوند، راه هوایی در گلو را میبندد و بنابراین جریان ورودی هوا را مسدود می کند.

آپنه مرکزی به اختصار (CSA) نوشته می شود: زمانی که مغز بنا به دلایلی سیگنال های درست و به موقعی به عضلات کنترل کننده مراکز تنفسی مخابره نمیکند.

آپنه پیچیده : اگر شخصی که osa دارد در حین درمان بنا به دلایلی آپنه اش به نوعی csa تبدیل شود، گفته می شود که آپنه درمانی یا پیچیده دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح لاغری در ایران

آپنه انسدادی خواب چگونه درمان می ‌شود؟

روش های مختلفی برای درمان این مشکل تنفسی وجود دارد. اما با توجه به اینکه چاقی یکی از علل اصلی به وجود آمدن و تشدید این عارضه است، درمان چاقی می تواند به درمان آپنه نیز کمک کند. بنابراین اگر با چاقی مفرط مواجه هستید و مشکل وقفه تنفسی هم دارید، بهترین روش برای شما مراجعه به یک جراح لاغری برای خلاص شدن از شر چاقی و آپنه خواب است.

شایع ترین علائم وقفه تنفسی چیست؟

·         خرناس کشیدن در خواب

·         سردردهای صبحگاهی

·         از خواب بیدار شدن های مکرر

·         خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

·         رفت و آمدهای زیادی به تولت در طول شب

·         بی خوابی

·         بی حالی

بهترین عمل لاغری برای درمان وقفه تنفسی کدام است؟

برآوردها نشان میدهد که انجام عمل جراحی با روش اسلیو معده موفقترین روش برای حل مشکل آپنه است و عمل باندینگ نیز کم اثرترین عمل در این خصوص است. به عبارت دیگر ، جراحی لاغری بدون توجه به انواع آن، درمانی قطعی برای انسداد خواب است.

منبع: weightlossurgery.ir