جراحی لاپاراسکوپی یک شیوه مدرن و پیشرفته جراحی است که برای انجام عمل‌ های ناحیه شکم و لگن به کار می ‌رود. در این روش، جراح لاغری ابزارهای بسیار باریک و ظریفی را از طریق برش‌ های بسیار کوچکی به داخل شکم و بخش‌ هایی از لگن وارد می ‌کند.

یکی از ابزارهای وارد شده به شکم، لاپاراسکوپ یا دوربین لاپاراسکوپی است که تصویر زنده ای از شکم و لگن را به مانیتور ارسال می ‌کند و تیم جراحی از طریق این تصویر، کلیه اقدامات و روند جراحی را کنترل می ‌کنند.

جراحی لاپاراسکوپی و لاپاراتومی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

لاپاراتومی نوعی روش جراحی است که در آن برش های وسیعی روی شکم ایجاد می شود و در پی آن حفره شکم به صورت عمودی کاملا باز می شود. به دلیل خطراتی که این عمل به همراه دارد، در بسیاری از موارد می توان از لاپاراسکوپی به جای جراحی لاپاراتومی صورت استفاده کرد.

در مقایسه با لاپاراتومی، لاپاراسکوپی برش های بسیار کمتری دارد، عوارض آن بسیار جزئی و نادر هستند، استرس ندارد، مشکلات و هزینه های کمتری دارد و نیاز به بستری شدن طولانی ندارد و در کل دوره نقاهت با این روش بسیار کوتاه مدت است.

جراحی لاپاراسکوپی در چه مواقعی استفاده می شود؟

·         برداشتن و حذف اندام های دچار بیماری، مانند کیسه صفرا یا آپاندیس

·         حذف یا ترمیم قسمت های معینی از روده بزرگ یا معده (سیستم گوارش)

·         حذف یا ترمیم مثانه و کلیه ها (سیستم ادراری)

·         حذف یا ترمیم اندام های تولید مثل زنان، مانند رحم و لوله های فالوپی

·         بستن لوله های رحمی

·         جدیدترین جراحی های لاغری مانند اسلیو معده یا بای پس

·         مشاهده کبد و پانکراس به منظور بررسی وجود تومورهای سرطانی

·         مشاهده اندام های شکمی برای بررسی علائم بیماری هایی که تشخیص آن ها دشوار است

·         مشاهده تومور در شکم

·         جست و جوی منبع خونریزی داخلی یا خون مردگی (چنانچه بیمار فشار خون طبیعی داشته باشد).

عمل های لاپاراسکوپیک چقدر طول می کشند؟

بسته به هدف از انجام این تکنیک که در بالاتر تعدادی از آنها را نام بردیم، مدت زمان این جراحی متفاوت است. ولی برای عمل های لاغری بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه خواهد بود. در سایر روش ها ممکن است بیش از یک ساعت باشد.

عمل لاپاراسکوپی توسط چه پزشکانی انجام می شود؟

تنها پزشکانی اجازه استفاده از تکنیک های جراحی لاپاراسکوپی را دارند که دوره های تخصصی آن را پشت سر گذاشته باشند. این ها اغلب جراحان عمومی، ارتوپدی، متخصص زنان و سایر جراحان دیگر هستند. در حال حاضر، جراحان لاغری و باریاتریک به صورت گسترده از این روش برای کمک به کاهش وزن استفاده می کنند.

منبع: https://weightlossurgery.ir/