اسلیو معده رایج ترین و شناخته شده ترین روش جراحی لاغری است و و پس از آن، عمل بای پس معده قرار دارد. هرچند که این عمل در خارج از کشور پرطرفدار است، اما در ایران به آن صورت مشهور نیست. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره این عمل لاغری به طور کامل توضیح دهیم.

عمل بای پس معده چیست؟

بای پس معده نوعی عمل لاغری به روش لاپاراسکوپی است که به منظور کاهش وزن موثر در افراد دارای چاقی مفرط انجام داده می شود. لازم به ذکر است که افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آن ها ۴۰ یا بالاتر از آن باشد، چاقی مفرط دارند.

طی این عمل، جراح لاغری مسیر عبور مواد غذایی از مری به روده را تغییر داده و کوتاه می کند. به همین دلیل به این روش بای پس، میانبر نیز گفته می شود. در واقع جراح کاری می کند حجم معده کاهش یابد و غذای خورده شده بدون اینکه تمام حجم معده را اشغال یا طی کند وارد روده شود. این عمل نه تنها باعث سیری زودرس می شود، بلکه اغلب مواد غذایی اضافی خورده شده مستقیما وارد روده شده و آماده دفع شوند.

مراحل عمل اسلیو معده شامل چه مواردی است؟

ایجاد برش در معده و تقسیم معده به دو بخش: در فاصله مشخصی از زیر دریچه بین مری و معده، یک برش دور تا دور معده زده می شود و معده به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم می شود. این کار با استاپلر یا منگنه های خاصی انجام می شود و عملکردشان طوری است که همزمان کار برش و بخیه بافت را انجام می دهند.

میانبر زدن معده: با برشی که ایجاد شد، اکنون بیمار دو معده دارد. یک معده بسیار کوچک که شبیه به یک کیسه است و به مری وصل است و یک معده دیگر که بزرگ است و به دوازدهه متصل است. اکنون دیگر هیچ غذایی وارد معده بزرگ نمی شود زیرا به مری راه ندارد و غذا فقط وارد معده کوچک می شود.

اتصال روده به کیسه کوچک معده: در مرحله بعدی، روده باریک به فاصله کمی بعد از دوازدهه (اثنی عشر) بریده می شود و سر آزاد آن به انتهای معده کوچکی که به شکل کیسه در آورده شده متصل می شود. تا غذا از آنجا وارد روده شود.

اتصال سر آزاد اثنی عشر به روده: درست است که ما بخش بزرگی از معده را از مسیر گوارش دور زده ایم اما این به معنی خارج کردن کامل معده و اثنی عشر از فرآیندهای گوارشی نیست. در نتیجه برای اینکه این مواد ترشح شده و به هضم و جذب غذا کمک کنند، سر آزاد اثنی عشر را براشته و به پهلوی روده باریک متصل می کنیم.

لازم است تا این عمل را در بهترین کلینیک لاغری در تهران انجام دهید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

عمل اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده؟

·         میزان تهاجم عمل اسلیو معده کمتر است.

·         عمل اسلیو معده غیرقابل بازگشت اما بای پس را می توان معکوس کرد.

·         پس از جراحی اسلیو توانایی جذب مواد مغذی شما همچنان به قوت خود باقی است اما در بای پس از دست دادن بخشی از روده کوچک توانایی جذب مواد مغذی را با مشکل روبرو می کند.

·         به دلیل پیچیدگی های موجود در عمل بای پس، هزینه آن نیز بیشتر از هزینه اسلیو معده خواهد بود.

منبع