تثبیت وزن به معنی کنترل و ثابت نگه داشتن وزن بعد از گرفتن یک رژیم افزایش وزن و یا لاغری است. اما امروزه افراد زیادی را میبینیم که بعد از کاهش یا افزایش وزن هدفدار خود، پس از مدتی دوباره به حالت قبل خود بازمیگردند و موفق به تثبیت وزن خود نمی شوند.

بعد از تغییر در وزن فرد، بدن از خود مقاومتی نشان می دهد، زیرا بدن با وزن و شرایط قبلی خود راحت بوده و به آن عادت کرده بوده است. همچنین اگر لاغری شما با پیروی از یک رژیم لاغری سریع و سخت حاصل شده باشد، امکان بازگشت وزن پس از اتمام دوره رژیم بسیار زیاد است.

برای حفظ وزن خود و تثبیت آن لازم است که تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید و همیشه به آن پایبند باشید. بنابراین طبق توضیحاتی که داده شد، گرفتن رژیم های لاغری سریعی مانند رژیم لاغری یک ماهه در عین حال که فرد را در کوتاه مدت به نتیجه دلخواه می رساند، اما به طور کلی توصیه نمی شوند.

اصول تثبیت وزن سالم شامل چه مواردی می شود؟

برای رسیدن به هرچیزی باید مراحل و اصولی را پیش برد تا به نتیجه دلخواه خود رسید. تثبیت وزن هم از این قاعده متثنی نیست و اصولی برای تثبیت وزن در نظر گرفته شده است که در ادامه به معرفی این قواعد می پردازیم:

تبدیل تثبیت وزن به یک سبک زندگی نع فقط یک رژیم غذایی

برخی از افراد پیروی از رژیم لاغری را تنها محدود به زمانی می دانند که هنوز به وزن دلخواه خود نرسیده اند و پس از کاهش وزن به رژیم غذایی و فعالیت بدنی قبلی خود باز می گردند. اما باید بدانید در صورتی که در حفظ وزن خود کوشا نباشید ممکن است خیلی سریع به وزن قبلی خود بازگردید. پس به هیچ وجه ثابت قدم بودن در تثبیت وزن خود را فراموش نکنید. برای تثبیت وزن خود به هیچ عنوان وعده صبحانه را حذف نکنید.

خواب کافی داشته باشید

در صورتی که خواب و استراحت کافی نداشته باشید، این موضوع باعث بالا رفتن سطح استرس شما و اختلالات هورمونی می شود که در این شرایط ثابت نگه داشتن وزن کار دشواری خواهد بود.

مصرف پروتئین و فیبر بیشتر برای تثبیت وزن

در دوران تثبیت وزن، فیبر و پروتئین بهترین دوستان شما هستند. فیبر و پروتئین باعث کاهش سرعت هضم و احساس سیری طولانی مدت می شوند. وقتی که گرسنه می شوید دریافت پروتئین خود را در هر وعده 10 گرم افزایش دهید و همچنین از سبزیجات غیرنشاسته ای استفاده کنید.