یکی از روش های اصلاح فرم دندان و برطرف کردن ناهنجاری های فک که از شاخه های تخصص دندانپزشکی است، ارتودنسی دندان نام دارد که شامل انواع مختلفی در دو دسته اصلی ارتودنسی ثابت و متحرک می شود.

ارتودنسی ثابت چیست؟

منظور از این نوع ارتودنسی این است که بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی که شامل براکت، سیم ارتودنسی و کش ها است را از دهان خود خارج نماید. در این دستگاه ارتودنسی، اجزایی به صورت نگین‌ هایی بر روی دندان نصب می شوند و ثابت هستند. به این نگین ها براکت می گویند. سپس یک سیم از بین براکت ها گذرانده می شود که با کش های بسیار ظریفی سیم ارتودنسی به براکت ها وصل می‌ شود. این کش ها می توانند سفید و یا رنگی باشند که به آن ارتودنسی رنگی گفته می شود.

انواع ارتودنسی ثابت

در ادامه به طور خلاصه توضیحی از انواع ارتودنسی های ثابت ارائه می کنیم:

ارتودنسی ثابت فلزی

این ارتودنسی رایج ترین و هیمنطور قدیمی ترین روش درمان ارتودنسی است که شامل براکت های فلزی، سیم ارتودنسی و کش است.

ارتودنسی ثابت سرامیکی

اجزای این ارتودنسی درست مانند ارتودنسی فلزی است، فقط با این تفاوت که به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی استفاده می شود. ارتودنسی سرامیکی نیز همانند ارتودنسی فلزی بر روی سطح خارجی دندان نصب می شوند.

ارتودنسی دیمون

این ارتودنسی نیز شامل براکت ها و سیم ارتودنسی است، اما در این روش نیازی به کش های ارتودنسی نیست چون براکت های دیمون خودشان حالت کشویی دارند و به طور خودکار باز و بسته می شوند.

ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی همان طور از اسمش معلوم است در پشت دندان ها و نزدیک به زبان نصب می شود و به آن ارتودنسی زبانی نیز می گویند. اجزای آن همان اجزای ارتودنسی دندان فلزی است، با این تفاوت که در پشت دندان به صورت غیر قابل مشاهده نصب می شود.

مزایای ارتودنسی ثابت

·         نتیجه بهتری نسبت به ارتودنسی متحرک دارد چون نیرویی قوی از طریق سیم و بریس‌ ها به دندان‌ ها وارد می شود.

·         احتمال بازگشت دندان ها به حالت قبلی بسیار کم است و نتیجه آن ماندگاری دارد.

·         به دلیل ثابت بودن براکت ها بر روی دندان، میزان همکاری بیمار بر روی نتیجه اثری ندارد.

معایب ارتودنسی ثابت

این روش نیز معایبی دارد و عبارتند از:

·         ظاهر براکت ها و سیم ها در دندان، برای برخی افراد خویشاند نیست. البته ارتودنسی لینگوال و سرامیکی نسبت به فلزی در این زمینه بهتر هستند.

·         در صورت رعایت نکردن برخی نکات و مصرف مواد غذایی سفت امکان شکستن ارتودنسی و براکت ها وجود دارد.

منبع: implantdr.ir