درست است که شنیده ایم که لمینت دندان مقاومت خوبی دارد و اگر از آن به خوبی مراقبت شود، می تواند تا مدت زمان زیادی دوام بیاورد؛ اما این روکش دندان ممکن است به دلایل مختلفی بیفتد. ما در این مقاله قصد داریم تا به مهم ترین دلایل افتادن لمینت دندان اشاره کنیم. اما قصد داریم تا در ابتدا توضیح کوتاهی دهیم که اصلا لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان روکش نازک همرنگ دندان است که برای اصلاح بد رنگی، بد شکلی و شکستگی دندان ها و لب پر شدن آن ها بر روی دندان ها نصب می شود. با استفاده از لمینت دندان می‌ توانید موارد دیگر چون فاصله بین دندان‌ ها، طول دندان‌ ها، شکل آنها و… را نیز اصلاح کنید.

دلایل افتادن لمینت دندان

افتادن لمینت دندان یکی از مهم ترین عوارض لمینت دندان ها است و این عارضه به چند دلیل اتفاق می افتد که در زیر به طور مفصل درباره آن ها بحث خواهیم کرد:

نصب نادرست لمینت دندان توسط دندانپزشک بی تجربه

نصب نادرست لمینت از اصلی ترین دلایل افتادن لمینت دندان است. انتخاب دندانپزشک متخصص زیبایی برای نصب لمینت های دندانی بسیار اهمیت دارد. دندانپزشک بی تجربه، مهارت و تخصص لازم برای نصب لمینت دندان را ندارد، به همین دلیل احتمال جدا شدن و افتادن لمینت بالا می رود.

فرسوده شدن و پایان عمر لمینت دندان

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان بین 15 تا 20 سال است و در این مدت لمینت دچار فرسودگی شده و با گذشت زمان، ماندگاری آن کاهش می یابد. بعد از گذشت این دوره، استحکام و ماندگاری چسب اتصال روکش و دندان از بین می رود و لمینت ها به مرور از دندان جدا می شوند و باید مجدد برای نصب لمینت اقدام کرد.

وارد شدن ضربه به لمینت

ممکن است به دلیل ضربه خوردن، لمینت دندان شما به اشکال مختلفی آسیب ببیند؛ مثلا ترک بخورد، بشکند و یا بیفتد. خود این ضربه هم به دلایل مختلفی مانند تصادف، زمین خوردن و یا هنگام ورزش کردن می تواند باعث آسیب وارد شدن به دندان و در نتیجه افتادن لمینت شوند.

ایجاد پوسیدگی و افتادن لمینت دندان

پوسیدگی دندان از دلایل مهم افتادن لمینت دندان است. معمولا قبل از انجام لمینت دندان، پوسیدگی های احتمالی درمان می شوند اما باز هم احتمال ایجاد پوسیدگی بعد از انجام لمینت دندان وجود دارد. این پوسیدگی دندان معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت در دهان و دندان اتفاق می افتد و باعث می شود دندان به مرور توانایی نگه داشتن روکش را بر روی خود از دست دهد و بیفتد.

منبع: bestdentists.ir