بعد از صاف و مرتب شدن دندان ها توسط ارتودنسی دندان و به پایان رسیدن انتظار افراد برای روبه رو شدن با دندان های صاف و ردیف خود، اکثر افراد با دندان های زرد و یا حتی لکه دار مواجه می شوند. اما چرا؟ به طور معمول، تمیز کردن دندان ها با بریس های ارتودنسی ثابت دشوارتر از حالت معمولی است. به همین دلیل اگر در حین ارتودنسی، در نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خود دقت بیشتری نکنیم ممکن است دندان ها زرد یا لکه دار شوند. اما جای نگرانی نیست، زیرا سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی یک روش امن و آسان است.

چرا دندان ها در حین درمان ارتودنسی زرد می شوند؟

در ادامه این مطلب به مهم ترین و در حقیقت اصلی ترین مواردی که باعث می شوند که دندان ها بعد از درمان با ارتودنسی ثابت دچار تغییر رنگ شوند، می پردازیم:

تجمع پلاک های دندانی

بعد از خوردن خوراکی های شیرین، قند آنها با پلاک ترکیب شده و اسیدهایی تولید می شود که لایه خارجی دندان را که همان مینای دندان است، در خود حل می کند. بعد از حمله اسیدها به مینای دندان و تحلیل مواد معدنی آن، رنگ دندان ها تغییر می کند.

رسوبات تارتار

اگر پلاک ها هر روز از بین نروند، سخت تر شده و تبدیل به جرم یا تارتار می شوند. در این صورت، دیگر با مسواک زدن نمی توان آنها را از دندان ها پاک کرد.

تغییر رنگ درونی دندان ها

در برخی از موارد ممکن است ما با تغییر رنگ درونی دندان ها مواجه شویم که ممکن است درمان تغییر رنگ درونی دندان ها دشوارتر از تغییر رنگ بیرونی آنها باشد. این تغییر رنگی درونی دندان ها می تواند به دلیل موارد زیر باشد:

·         خوردن داروها

·         بیماری هایی که از دوران کودکی به جا مانده اند.

·         ضربه به دندان ها

·         افزایش سن

روش های سفید کردن دندانها بعد از ارتودنسی دندان

اگر تغییر رنگ دندانها بعد از ارتودنسی دندان کم باشد و دندان لکه های عمیقی نداشته باشد، در بعضی حالات خود به خود و با گذشت 2 تا 3 هفته بهبود می یابد. اما اگر این تغییر رنگ بیشتر و عمیق باشد، روش های زیر را برای برگرداندن رنگ سفید به دندان ها استفاده می کنند:

·         خمیر دندان های سفید کننده دندان

·         ژل های سفید کننده دندان

·         بلیچینگ دندان

 

منبع: bestdentists.ir