روکش دندان تاج سفید رنگی است که بر روی تاج دندان اصلی فرد چسبانده می شود و این روش کاربرد زیبایی و ترمیمی دارد. بعد از روکش کردن دندانها، یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دندان و روکش دندان به وجود بیاید، افتادن روکش دندان است.

دلایل افتادن روکش دندان چیست؟

از مهم ترین دلایل افتادن روکش دندان شامل موارد زیر می شوند:

نصب نادرست روکش توسط دندانپزشک

اگر برای نصب روکش دندان به یک متخصص متبحر و با تجربه بالا مراجعه کنید، امکان اینکه دندانپزشک در نصب تاج دندان بی دقتی کند بسیار کم است. اینکار شما را مجبور به نصب روکش دندان جدید و پرداخت هزینه روکش دندان جدیدی می کند.

افتادن روکش دندان به دلیل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان را می توان یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل افتادن روکش نصب شده دندان دانست. اگر دندان به خوبی ترمیم و عصب کشی نشده باشد یا روکش به درستی بر روی دندان نصب نشده باشد، باکتری ها در ریز روکش رشد می کنند و باعث پوسیده شدن دندان و افتادن روکش دندان می شوند.

خوردن غذاهای چسبناک و شیرین

مصرف خوراکی ها و غذاهای چسبناک و شیرین، سبب کنده شدن روکش های دندانی می‌ شود. این مواد به دندان ها و روکش دندان می چسبند و باعث شل شدن روکش ها می‌ شوند.

عدم رعایت بهداشت دندان و دهان

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، باعث تجمع پلاک های دندانی و باکتری می شود. این شرایط به مرور باعث ایجاد عفونت و پوسیدگی در دندان می شود و در نهایت، اتصال بین روکش و دندان از بین می رود و روکش از دندان جدا می شود.

دندان قروچه

دنددان قروچه باعث سابیده شدن دندان و همینطور روکش قرار گرفته بر روی دندان می شود و در نتیجه آن روکش دندان می افتد.

عدم وجود تاج دندان کافی برار قرار گرفتن روکش بر روی آن

اگر میزان استانداردی از تاج دندان بعد از ترمیم باقی نمانده باشد، روکش به خوبی بر روی دندان قرار نمی گیرد و بعد از مدت کوتاهی می افتد.

اگر روکش دندان افتاد باید چکار کنیم؟

ممکن است روکش دندان به دلایل مختلفی از دندان جدا شود. در این شرایط باید تا زمان نصب مجدد روکش، اقدامات زیر را انجام داد:

·         بررسی روکش دندان افتاده

·         تمیز کردن روکش جدا شده دندان

·         استفاده از چسب روکش دندان موقت

·         خودداری از مصرف برخی از غذاها (غذاهای خیلی گرم و سرد، سفت و اسیدی)

·         مراجعه به دندانپزشک برای نصب مجدد

منبع: implantdr.ir