امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی افراد جامعه و گشسترش زندگی ماشینی و کارمندی، مردم بیش از پیش دچار چاقی و افزایش وزن می شوند. چاقی و افزایش وزن بیماری های مختلفی به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و چربی خون اشاره کرد. علت چاقی به عوامل مختلفی برمی گردد که قصد داریم تا در این مقاله به آنها اشاره کنیم.

تعریف چاقی  

شاخص توده بدنی (BMI) یک شاخص ساده برای ارزیابی نسبت وزن به قد است. زمانی که این شاخص در فردی بالاتر از ۲۵ باشد، می گویند که فرد به اضافه وزن یا چاقی مبتلا شده است. برای اینکه متوجه این شوید که چاق محسوب می شوید یا نه، مقاله محاسبه BMI سایت ما را مطالعه کنید.

دلایل چاقی کدام اند؟

معمولا افراد به دلایل مختلفی دچار چاقی می شوند. در ادامه این مقاله به دلایل اضافه وزن و چاقی می پردازیم:

نداشتن تحرک

نداشتن تحرک و عدم انجام ورزش منظم، از مهم ترین دلایل چاقی در افراد مختلف است. اگر فرد ورزش نکند، میزان سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند، کالری کمتری می سوزاند و به مرور چربی بیشتر در بدن ذخیره می شود و در نتیجه فرد چاق می شود. اما آیا می دانید بهترین زمان برای لاغری چه زمانی است؟

دریافت کالری بیش از حد

زمانی که کالری دریافتی روزانه فردی بیشتر از کالری مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن باشد، مقدار  اضافی آن در بدن ذخیره می شود و به تدریج باعث افزایش وزن و چاقی در فرد می شود.

مصرف برخی از داروها

بعضی از داروها عوارضی مانند اضافه وزن دارند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف هرگونه دارو، در ابتدا تحقیقات کاملی درباره اثرات و همینطور عوارض جانبی آن بکنید تا بهترین دارو با کمترین عارضه جانبی را مصرف کنید.

وجود برخی از بیماری ها

برخی از بیماری ها باعث افزایش وزن در افراد می شوند؛ مثلا سندروم تخمدان پلی کیستیک در زنان، دیابت و تیروئید باعث افزایش وزن و تجمع چربی در بدن می شوند.

از دیگر دلایل چاقی می توان به عوامل روان شناختی، عدم خواب کافی و دلایل ژنتیکی نیز اشاره کرد.

راه های پیشگیری از چاقی

با شناخت دلایل چاقی و رعایت برخی از نکات می توان از افزایش وزن جلوگیری کرد:

·         داشتن رژیم غذایی مناسب

·         ورزش کردن منظم و فعالیت بدنی متناسب با بدن

·         داشتن خواب کافی

·         دور بودن ار استرس و اضطراب (این کار یکی از راه های افزایش متابولیسم بدن نیز است.)

منبع: foodonly.ir