در این مقاله می خواهیم از تفاوت فیلر و بوتاکس صحبت کنیم. یکی از روش‌های بسیار محبوب جهت جوانسازی و بهبود ظاهر پوست در این روزها، تزریقات زیبایی است. از میان این تزریقات، تزریق فیلر و بوتاکس به عنوان مورد علاقه ‌ترین‌ موارد به حساب می ‌آیند و توانسته ‌اند جایگاه ویژه‌ ای در میان افراد داشته باشند. نوع تزریق مورد نیاز به میزان چین و چروک‌ ها و اولویت ‌های شما بستگی دارد. برای مثال، اگر چروک ‌ها سطحی باشند، بوتاکس می ‌تواند به شما کمک کند تا جلوی عمیق‌ شدن آن‌ها را بگیرید و به طور موقت آن‌ها را درمان کنید. اما اگر چروک‌ ها عمیق باشند، فیلر بهترین انتخاب خواهد بود. بوتاکس عضلات را ضعیف کرده و فعالیت آن‌ها را متوقف می‌ کند، در حالی که فیلر برای پرکردن و ایجاد حجم زیر پوست استفاده می‌ شود و کاربردهای مختلفی دارد.

تفاوت فیلر و بوتاکس از جنبه های مختلف

تفاوت فیلر و بوتاکس در تاثیر گذاری

مهمترین تفاوت فیلر و بوتاکس در ماده تشکیل دهنده آنها و در نتیجه تاثیر گذاری و کاربرد آنهاست. بوتاکس ماده ای است که با فلج کردن موقت عضلات، چین و چروک‌ های ناشی از حالات صورت را متوقف می ‌کند. این اثرات عمدتا در قسمت بالایی صورت مانند پیشانی و اطراف چشم قابل مشاهده هستند.

فیلرها از اسید هیالورونیک و مواد مشابه تشکیل شده اند که برای پرکردن نواحی که حجم و صافی خود را از دست داده‌اند، استفاده می شوند. این تاثیرگذاری شامل چین و چروک‌ های اطراف دهان، لب‌ های نازک و پر کردن گونه‌ ها است. همچنین ممکن است برای چین و چروک‌ های پیشانی، جای زخم و نواحی دیگر که نیاز به حجم بیشتری دارند، استفاده شود.

تفاوت فیلر و بوتاکس از نظر عوارض

مانند تمام روش‌ های درمانی پزشکی، هم بوتاکس و هم فیلر می‌ توانند با عوارض جانبی همراه باشند.

عوارض بوتاکس تاثیرات جانبی

بوتاکس تنها برای افرادی که از سلامت عمومی خوبی برخوردارند، پیشنهاد می ‌شود. عوارض احتمالی تزریق بوتاکس شامل موارد زیر خواهد بود:

·         کبودی در محل تزریق

·         افتادگی پلک ها

·         قرمزی و سوزش چشم

·         سر درد

استفاده از قطره چشم قبل از تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش برخی از عوارض کمک کند. همچنین باید برای جلوگیری از کبودی، از مصرف داروهای رقیق ‌کننده خون چند روز قبل از تزریق خودداری کنید.

عوارض فیلر

از جمله تفاوت فیلر و بوتاکس این است که فیلرهای پوستی نسبت به بوتاکس احتمال خطرات و عوارض جانبی بیشتری دارند. با این حال، عوارض جانبی شدید نادر است. عوارض جانبی خفیف تا متوسط معمولا طی دو هفته از بین می ‌روند و می‌ توان به مواردی مانند واکنش‌ های آلرژیک، کبودی، عفونت، خارش، بی‌ حسی و قرمزی اشاره کرد.

قیمت بوتاکس و فیلر

از تفاوت‌ های بوتاکس و فیلر می‌ توان به قیمت آنها اشاره کرد. یکی از مزایای بوتاکس این است که تزریق، بدون نیاز به عمل جراحی یا زمان بهبودی، ایمن و مؤثر انجام می شود. بسته به اینکه چه مناطقی از صورت تحت درمان قرار می‌ گیرد و همچنین نوع مواد مصرفی، قیمت بوتاکس متفاوت خواهد بود که در جلسه مشاوره مشخص خواهد شد. در برخی موارد باید درمان‌ های بیشتری جهت بهبودی کامل انجام شود که یکی از این روش‌ ها ترکیب بوتاکس با فیلر است.

فیلرهای پوستی معمولا توسط متخصص پوست یا جراح پلاستیک تزریق می ‌شود. هزینه نیز بستگی به نوع فیلر و نواحی تزریق دارد. برخی از فیلرها مواد مصنوعی و برخی دیگر از مواد طبیعی مانند اسید هیالورونیک را شامل می ‌شوند، که ممکن است تاثیر متفاوتی داشته باشند.

منبع: zibaieclinic.ir