رژیم دانمارکی که نام دیگر آن رژیم کپنهاگ است، یک رژیم لاغری سریع و کوتاه مدت است. این رژیم ادعی می کند که چندین کیلو وزن در عرض یک هفته تا دو هفته کم می کنید و به دلیل این ادعای خود، محبوبیت پیدا کرد.

رژیم دانمارکی چیست؟

برنامه رژیم کپنهاگ یا دانمارکی یک رژیم غذایی کم کالری و کم کربوهیدرات است که به طور معمول سیزده روز طول می کشد. در این ۱۳ روز باید فقط از منابع پروتئینی بدون چربی، سبزیجات و میوه ها استفاده کرد. این محدودیت غذایی، کاهش کالری دریافتی و انتخاب های غذایی کم کربوهیدرات، می تواند منجر به کاهش وزن شود.

بدن برای انجام سوخت و ساز به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد و در صورت محدود کردن مواد غذایی و عدم دریافت کالری مورد نیاز، بدن برای تامین انرژی خود به سراغ چربی ها می رود. سوزاندن چربی سبب کاهش وزن در بدن می شود.

مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در رژیم دانمارکی

رژیم غذایی دانمارکی، فهرستی از غذاهای مجاز در طول این برنامه ۱۳ روزه مشخص می کند و شامل گوشت های بدون چربی مانند مرغ و ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی کم چرب، میوه ها و سبزیجات است. این غذاها، کالری کمی دارند و سرشار از مواد مغذی هستند.

از سوی دیگر، رژیم دانمارکی غذاهای خاصی از جمله غلات، شکر، الکل و غذاهای فرآوری شده را محدود یا ممنوع می کند. هدف این محدودیت ها کاهش کالری دریافتی و حذف غذاهای ناسالمی است که اغلب با افزایش وزن همراه هستند. در صورت مصرف هر کدام از این غذاهای غیر مجاز در این دوره باید این رژیم را کنار گذاشت و تا ۶ ماه از آن استفاده نکرد.

مزایای رژیم دانمارکی

این رژیم مزایایی دارد که شامل موارد زیر می شود:

·         کاهش وزن سریع

·         روشی ثابت با برنامه ریزی مشخص

·         سلامت بدن با افزایش مصرف سبزیجات و پروتئین

معایب رژیم دانمارکی شامل جه مواردی می شود؟

·         راه حلی کوتاه مدت و موقت است.

·         تعادل تغذیه ای در این رژیم لاغری وجود ندارد.

·         انتخاب مواد غذایی در این رژیم محدود کننده است. این اتفاق باعث می شود که فرد به مرور برای ادامه رژیم بی انگیزه و خسته شود.

·         ممکن است سلامتی فرد با پیروی این رژیم به مرور به خطر بیفتد.

منبع: foodonly.ir