رژیم دش یک برنامه غذایی مناسب برای افرادی است که فشار خون بالایی دارند، زیرا گرفتن این رژیم باعث پایین آمدن فشار خون می شود. در برنامه غذایی این رژیم از میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات سبوسدار، مرغ، ماهی و آجیل استفاده می شود. تاکید رژیم دش بر مصرف غذاهایی که سدیم کمی دارند و همینطور سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند، است و مقدار نوشیدنی شیرین، شیرینی و گوشت قرمز در این رژیم بسیار کم است.

غذاهای مجاز در رژیم دش

تعداد وعده های مصرفی شما بسته به میزان مالری که باید دریافت کنید دارد. در ادامه به معرفی مواد غذایی که 2000 کالری در هر وعده دارند، می پردازیم:

·         سبزیجات 5-4 وعده در روز

·         غلات 8-6 وعده در روز

·         میوه ها 5-4 وعده در روز

·         لبنیات 3-2 بار در روز

·         مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی 6 وعده در روز یا کمتر

·         آجیل، دانه ها و حبوبات 5-4 وعده در هفته

·         چربی و روغن 3-2 وعده در روز

·         شیرینی جات و قند های اضافه شده 5 وعده کمتر در هفته

مزایای رژیم دش

این رژیم علاوه بر پایین آوردن فشار خون، از ابتلا به سرطان هم جلوگیری می کند. با این حال این رژیم تاثیر چشمگیری در لاغری و کاهش وزن ندارد و بیشتر برای سلامتی و کاهش فشار خون مفید است. مزایای این رژیم شامل موارد زیر می شود:

کاهش فشار خون

کاهش کمی کاهش وزن

بیشتر بخوانید: غذاهای کم کالری

رژیم دش چه معایبی دارد؟

دشواری در تعهد به این رژیم: گرفتن رژیم دش برای افرادی که از رژیم غذایی معمولی استفاده می کنند، مقداری سخت است. این رژیم توصیه می کند که میزان نمک دریافتی خود در روز را از 2300 میلی گرم به 1500 میلی گرم کاهش دهید.

شمارش دائم کالری مواد غذایی: در رژیم دش شما دائما باید حواستان به مواد غذایی که می خورید باشد. چون در این رژیم میزان شمارش کالری وجود ندارد.

عدم کاهش وزن با این رژیم: همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، رژیم دش در لاغری و کاهش وزن تاثیری زیادی ندارد.

سازگار نبودن این رژیم با همه افراد: متخصصان و کارشناسان بر این باورند که کسانی که به بیماری کلیوی و کبدی مبتلا هستند، از گرفتن این رژیم خودداری می کنند. علاوه بر اینها کسانی که به نارسایی شدید قلبی و دیابت شدید مبتلا هستند، اگر قصد گرفتن این رژیم را دارند باید در رژیم خود تغییراتی ایجاد کنند.

منبع: dietplanner.ir