x تبلیغات
دکتر فیت

بهترین روش لاغری کدام است؟

به دلیل سبک غذایی نادرست و همچنین بی تحرکی امروزه افراد، افزایش وزن در جوامع محتلف در حال افزایش است. در همین حین افراد زیادی به دنبال یافتن بهترین روش لاغری و کاهش وزن هستند. این روش ها شامل انواع رژیم های غذایی، ورزش و جراحی های لاغری می شود که هر کدام با توجه به شرایط شخص مزایا و معایب خاص خود را دارند.

کاهش وزن با داشتن برنامه و رژیم غذایی مناسب

·         کاهش مصرف قند و نشاسته

اولین و درواقع مهم ترین قدم برای لاغری و کاهش وزن، کاهش مصرف قند و نشاسته است. با مصرف این مواد بیشتر گرسنه شده و در نتیجه با خوردن بیشتر غذا، کالری بیشتری دریافت می کنید و چاق می شوید. با کاهش مصرف این مواد، بدن برای تامین انرژی لازم به جای سوزاندن کربوهیدرات موجود در آن ها شروع به سوزاندن چربی های بدن می کند و بعد از مدتی کاهش وزن اتفاق می افتد.

·         افزایش مصرف فیبر

از مهم ترین مواد معدنی که بدن به آن نیاز دارد فیبر است و انواع غذاهای سیرکننده شامل مقدار قابل توجهی فیبر هستند. این ماده معدنی مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد و در نتیجه کالری کمتری دریافت خواهید کرد.

·         مصرف پروتئین

در کنار افزایش سلامت عضلات بدن با مصرف پروتئین، کمک شایانی به سیری طولانی مدت شما می شود. به عنوان مثال گوشت قرمز، سفیده تخم مرغ و حبوبات از مهم ترین مواد غذایی پروتئین دار هستند که مصرف آنها را در رژیم غذایی خود بسیار توصیه می کنیم.

کاهش وزن با انواع جراحی لاغری و یا دستگاه

·         عمل جراحی اسلیو معده

·         عمل بای پس معده

·         عمل لیپوماتیک

·         عمل لیپوساکشن

کاهش وزن با ورزش

ورزش یکی از رایج ترین روش ها برای تناسب اندام و لاغری به حساب می آید. نمونه ای از ورزش هایی که با افزایش سوخت و ساز باعث لاغر شدن کل بدن می شوند، عبارتند از:

·         پیاده روی

·         طناب زدن

·         دوچرخه سواری

·         شنا

·         پیلاتس

بعضی از افراد در قسمت های شکم و پهلو دارای چربی اضافه هستند که به این افراد انجام بهترین ورزش برای لاغری شکم و پهلو را پیشنهاد می کنیم.

بهترین روش لاغری

علمی ترین و نتیجه بخش ترین روش برای لاغری، کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی است. انجام هر کدام از این روش ها به تنهایی زمان بیشتری می طلبد و با انجام این 2 حرکت در کنار یکدیگر در مدت زمان کمتری به وزن ایده آل خود می رسیم.

منبع: https://www.foodonly.ir/

آشنایی با همه عمل های لاغری و مراقبت های پس از آن

با توجه به سبک زندگی امروزی اکثر افراد جوامع، اضافه وزن و چاقی به یکی از اصلی ترین معضلات جامعه تبدیل شده است و شیوع آن در تمامی سنین رو به افزایش است. مرحله اول وکم تهاجمی تر برای کاهش وزن در افراد چاق انجام ورزش های مختلف در کنار داشتن یک رژیم لاغری اصولی است و در صورتی که با کمک این دو روش به وزن ایده آل خود نرسند، به عمل های لاغری روی می آورند.

مراقبت های لازم بعد از انجام عمل های لاغری

تصور اکثر افرادی تحت انواع عمل های لاغری قرار گرفته اند این است که فقط با انجام عمل جراحی لاغری و بدون هیچ مراقبتی وزن کم می کنند و دیگر به وزن سابق برنمی گردند، اما این باور کاملاً اشتباه است. زیرا بدون داشتن یک رژیم غذایی اصولی و تحرکات فیزیکی نتیجه عمل ماندگار نخواهد بود و وزن فرد قابلیت بازگشت دارد. بعد از انجام انواع عمل های لاغری، لازم است که تحت نظر پزشک یک رژیم غذایی ویژه داشته باشید.

انواع عمل های لاغری

عمل اسلیو معده

اسلیو معده یکی از کم خطر ترین و رایج ترین عمل های لاغری است که در طی آن 70 الی 80 درصد حجم معده از بدن فرد خارج می شود و به دلیل کاهش حجم معده، میزان غذای مصرفی فرد و در نتیجه کالری دریافتی نیز کاهش پیدا می کند و به مرور کاهش وزن چشمگیری برای فرد اتفاق میفتد. دوره نقاهت عمل اسلیو معده بسیار کوتاه است و 60 تا 70 درصد از وزن بیمار طی آن کاهش پیدا می کند.

عمل بای پس معده

عمل بای پس معده به 2 روش انجام می شود. در روش اول بخش بالای معده را بریده و مری را به بخش باقی مانده آن متصل می کنند.همچنین قسمت ابتدایی روده کوچک هم بریده می شود و به معده وصل می شود. روش دوم فقط برای افرادی که BMI یا شاخص توده بدنی آن ها بالاتر از 50 است به کار می رود و در آن بخش زیادی از دستگاه گوارش حذف می شود، به این صورت که 80 درصد معده و بخش بزرگی از روده کوچک بریده می شود.

عمل لیپوساکشن

در طی عمل جراحی لیپوساکشن چربی های موضعی بدن توسط یک لوله باریک تخلیه می شود. این جراحی شامل عوارضی مانند آسیب دیدن عصب ها، رگ های خونی و عضلات،عوارض قلبی و ریوی، شلی و کبودی پوست و عفونت می شود.

منبع: https://www.foodonly.ir/

بهترین ورزش برای لاغری بازو

داشتن چربی های اضافه به صورت موضعی در برخی قسمت های بدن و مخصوصا بازوها از معضلاتی است که افراد زیادی حتی افراد با وزن ایده آل و متعادل هم امروزه با آن درگیر هستند. بهترین و کم تهاجمی ترین روش برای آب کردن این چربی ها، ورزش برای لاغری بازو است.

بهترین ورزش ها برای لاغری بازو

در ادامه به معرفی ساده ترین و در عین حال تاثیرگذار ترین تمرینات برای لاغری بازو پرداخته ایم:

شنای سوئدی

شنای سوئدی بهترین ورزش برای لاغری بازو و زیر بغل در خانه است که عضلات پشت بازو، زیر بغل، سرشانه و سینه را درگیر می کند.

·         بر روی شکم دراز بکشید.

·         دست ها را به اندازه عرض شانه باز کنید و آرنج را صاف کنید تا از روی زمین بلند شوید.

·         آرنج را خم کنید و بدن خود را به سمت زمین نزدیک کنید.

·         دوباره آرنج را صاف کرده و به وضعیت اولیه برگردید.

·         این حرکت را در 3 ست 15 تایی انجام دهید.

درست است که تمرین شنای سوئدی بیشترین تاثیر را در لاغری بازوها دارد اما یک ورزش مناسب برای لاغری پا در قسمت پشت پا نیز هست.

بلند کردن دمبل

یک از تاثیرگذار ترین ورزش ها برای لاغری بازو بلند کردن دمبل است. اگر دمبل ندارید، می توانید از دو بطری پر استفاده کنید.

·         بایستید و دمبل ها را بالای سرتان صاف نگه دارید.

·         حالا دمبل ها را تا جایی که می توانید به پشت و پایین بیاورید.

·         سپس دوباره دمبل ها را به بالای سر خود بیاورید.

·         این تمرین را در 3 ست 20 تایی انجام دهید.

بازوی سه سر

تمرین بازوی سه سر، تمرینی موثر برای تقویت پشت بازو است که به راحتی انجام می شود. این ورزش علاوه بر بازو جزو ورزش برای لاغری شکم نیز به حساب می آید.

·         روی زمین نشسته و زانوهای خود را خم کنید و کف پاهای خود را روی زمین بگذارید.

·         دست هایتان را پشت بدن خود گذاشته و بازوها را صاف کنید.

·         سپس روی دست های خود بلند شوید و باسن خود را بالا بیاورید.

·         دست های خود را خم کنید تا باسنتان به زمین نزدیک شود اما به زمین نرسد.

·         دوباره آرنج های خود را صاف کنید و باسن خود را از زمین دور کنید.

·         این حرکت را در ۳ ست ۱۲ تایی تکرار کنید.

 نشر خم دمبل

نشر خم دمبل یک نوع دیگر از ورزش برای لاغری بازو با دمبل است که عضلات بازو، شانه و کمر را تقویت می کند.

·         دمبل هایتان را در دستان خود در حالی که رو به زمین و آویزان هستند، بگیرید.

·         حالا از کمر کمی رو به جلو خم شوید تا جایی که بدن در موازات زمین قرار بگیرد.

·         سپس بازوها را باز کرده و به طرفین حرکت دهید و دو ثانیه مکث کنید.

·         دوباره به وضعیت اولیه برگردید.

·         این حرکت را در 3 ست 15 تایی انجام دهید.

منبع: https://www.foodonly.ir/

معرفی بهترین غذاهای کم کالری

هر ماده غذایی که مصرف می کنیم مقدار معینی انرژی دارد که به آن کالری گفته می شود و برای عملکردهای مختلف بدن ضروری است. مصرف کالری روزانه تاثیر مستقیمی در وزن فرد دارد، به این صورت که اگر فرد کالری که در روز دریافت می کند بیش از حدی باشد که در طی روز می سوزاند، دچار افزایش وزن شده و برعکس اگر میزان کالری دریافتی آن روز کمتر از میزانی باشد که در یک روز می سوزاند، با کاهش وزن رو به رو می شود.

افراد زیادی برای لاغری از یک رژیم به نام رژیم کالری شماری استفاده می کنند که در آن به محاسبه کالری مصرفی روزانه توجه می شود. در ادامه این مقاله به معرفی محبوب ترین و بهترین غذاهای کم کالری می پرداختیم که برای لاغری بسیار مناسب هستند.

لیست غذاهای کم کالری

لیست غذاهای رژیمی و کم کالری برای کاهش وزن کم نیستند اما ما در این مقاله سعی کرده ایم غذاهایی را برایتان آماده کنیم که مراحل آماده سازی آنها و همچنین مواد غذایی لازم در آنها ساده و در دسترس باشند.

اوت میل کروه بادام زمینی و موز

اوت میل یکی از بهترین غذاهای کم کالری برای صبحانه است که محبوب ترین آن شامل جو دو سر، کره بادام زمینی، موز و دانه چیا است. دانه چیا سرشار از فسفر، روی، پتاسیم و مقداری ویتامین B3، B1، B2 است که حدودا 10 برابر وزن خود، آب جذب می کند و داخل معده به شکل ژله ای بزرگ می شود؛ به همین دلیل شما دیرتر گرسنه می شوید و غذای کمتری می خورید.

انواع املت

یکی از ساده ترین غذاهایی که در بین غذاهای کم کلری وجود دارد املت است که انواع مختلفی شامل املت اسفناج، املت سبزیجات و ... دارد.

انواع غذاهای بدون نان و برنج

یکی ار محبوب ترین غذاهای مصرفی برای لاغری غذاهای بدون نان و برنج است که سرشار از پروتئین هستند که شامل مواد غذایی مانند مرغ گریل شده در کنار سبزیجات آبپز یا بخارپز و همچنین ماهی سالمون که جزو ماهی های کم کالری و سرشار از فیبر است، هستند.

انواع سالاد

از معروف ترین غذاهای سیر کننده و در عین حال سبک می توان سالادها را نام برد که با پر کردن حجم زیادی از معده، باعث سیر شدن ما و در نتیجه عدم پرخوری ما می شوند. به عنوانی مثالی برای سالادهای کم کالری می توان سالاد سزار، سالاد سیب زمینی، سالاد یونانی و سالاد مرغ سبز را نام برد.

منبع: https://www.foodonly.ir/

مواد غذایی مفید و مضر در رژیم کبد چرب

کبد چرب هنگامی اتفاق میفتد که 5 الی 10 درصد وزن کل کبد، چربی در آن ذخیره شود. دلایل زیادی مانند ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، نوشیدن مشروبات الکلی و ... می توانند زمینه ساز بیماری کبد چرب باشند. یکی از روش های درمان کبد چرب، کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی کبد چرب مناسب است.

انواع گریدهای کبد چرب

گرید 1: مصرف غذاهای ناسالم اصلی‌ ترین علت ابتلا به این نوع کبد چرب است. کنترل کبد چرب گرید 1 با داشتن یک برنامه غذایی منظو و تحرک کافی به نسبت ساده تر است.

گرید 2: این گرید از گرید 1 کمی پیشرفته‌ تر است. این گرید از کبد چرب با علائمی مانند زردی چشم ها و بی اشتهایی همراه است که نیاز است تا با مراجعه به پزشک هرچه زودتر آن را درمان کرد.

گرید 3: گرید 3 جدی ترین نوع کبد چرب است و به آن فیبروز کبدی گفته می شود. اگر مبتلا به گرید 2 باشید و در درمان به موقع آن سهل انگاری کنید، احتمالا دچار گرید 3 خواهید شد.

گرید 4: این نوع کبد چرب معروف به سیروز کبدی است. زمانی که فرد به این مرحله از چربی کبد برسد دیگر درمان دارویی کارساز نبوده و باید پیوند کبد صورت بگیرد.

مواد غذایی مجاز در رژیم کبد چرب

رژیم کبد چرب شامل موادغذایی می شود که میزان کربوهیدرات، قند و چربی کمی باشند. خوردن غذاهایی که منجر به کاهش التهاب بدن می شود می تواند برای این رژیم غذایی مفید باشد. برای هر فرد با توجه به نوع بیماری کبد چرب و شدت بیماری، رژیم خاصی از رژیم کم چربی تجویز می شود. تعدادی از این مواد غذایی شامل موارد زیر می شوند:

·         سیر

·         کلم بروکلی

·         قهوه

·         حبوبات

·         آووکادو

·         زنجبیل

غذاهای غیرمجاز در این رژیم غذایی

علاوه بر اینکه شما باید بعضی غذاهای کم کالری و سالم را به رژیم غذایی درمان کبد چرب خود اضافه کنید، باید از مصرف برخی مواد غذایی جلوگیری کنید. از جمله غذاهای ممنوعه در این رژیم عبارتند از:

·         شکر و قند

·         نوشیدنی های الکل دار

·         آرد سفید

·         غذاهای سرخ شده

·         نمک زیاد

·         دانه های تصفیه شده در ماکارونی، برنج سفید، نان سفید و …

·         گوشت قرمز

یک نمونه رژیم غذایی کبد چرب

·         صبحانه: یک کف دست نان سبوس دار مانند نان سنگک، نصف قوطی کبریت پنیر کم چرب و 2 عدد مغز گردو

·         ناهار: 3 تکه فیله مرغ به همراه فلفل دلمه و کمی روغن زیتون

·         شام: یک فنجان کلم بروکلی پخته شده به همراه سرکه بالزامیک

منبع: https://www.foodonly.ir/

معرفی بهترین غذاهای سیرکننده

احساس سیری ارتباط مستقیمی با کاهش وزن و لاغری در افراد دارد. به این صورت که شما هرچه زودتر احساس سیری کنید و مدت زمان این سیری طولانی تر باشد، طبعاً زودتر دست از غذا خوردن می کشید و میل شما به وعده بعدی دیرتر اتفاق می افتد و این یکی از بزرگترین عوامل موثر در یک رژیم لاغری و کاهش وزن اصولی است.

غذاهای متفاوت تاثیرات مختلفی بر میزان و مدت زمان سیری شما دارند. غذاهای سیرکننده آن دسته از غذاهایی هستند که در عین این کالری کمی دارند، اما مدت زمانی که شما را سیر نگه می دارند طولانی تر است. ما در این مقاله به معرفی لیست غذاهای سیرکننده کم کالری پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

انواع غذاهای سیرکننده

از سالم ترین مواد غذایی که دارای فیبر و یا پروتئین بالا هستند و از چگالی انرژی کمی برخوردارند می توان موارد زیر را نام برد.

سیب زمینی آب پز

افراد زیادی تصور می کنند مصرف سیب زمینی را در دوران رژیم لاغری بخاطر دارا بودن کربوهیدرات زیاد، باید قطع کرد. لازم به ذکر است که سیب ‌زمینی حاوی نوعی نشاسته به نام نشاسته پایدار است که تقریبا نصف نشاسته معمولی کالری دارد. سیب زمینی‌ پخته شده و یا کبابی، سرشار از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین C و پتاسیم می ‌باشد و مقدار متوسطی فیبر و پروتئین دارد.

ماهی

مصرف ماهی مخصوصا ماهی سالمون که در لیست غذاهای کم کالری قرار دارد، به دلیل دارا بودن پروتئین زیاد تاثیر زیادی در کاهش گرسنگی و اشتها دارد و به همین علت در لیست غذاهای سیرکننده قرار داده شده است.

آجیل

انواع آجیل یکی از بهترین گزینه ها برای یک میان وعده رژیمی سیرکننده هستند. این مواد شامل پروتئین، کربوهیدرات و میزان قابل قبولی چربی سالم است و همچنین منبع خوبی از فیبر است که باعث می شود با سرعت کمتری هضم شود و در نتیجه بیشتر احساس سیری کنید.

تخم‌ مرغ آب پز

بهترین روش لاغری داشتن یک رژیم لاغی درست در کنار انجام تمرینات ورزشی است. مصرف تخم مرغ آب پز در صبح به عنوان یک صبحانه سیرکننده و کم کالری عمل می کند و باعث می شود فرد در ادامه روز کالری کمتری دریافت کند. لازم به ذکر است که بخش زیادی از پروتئین موجود در تخم مرغ درون قسمت زرده آن است، پس حتما تخم مرغ را به صورت کامل مصرف کنید.

حبوبات

بسیاری از رژیم های لاغری، مصرف حبوبات را در انواع خوراک های مختلف مانند خوراک لوبیا پیشنهاد می کنند. زیرا دارای میزان کالری کمی بوده و در عین حال قدرت سیرکنندگی بالایی دارد.

منبع: https://www.foodonly.ir/

تثبیت وزن برای عدم بازگشت وزن چه اصولی دارد؟

تثبیت وزن به معنی کنترل و ثابت نگه داشتن وزن بعد از گرفتن یک رژیم افزایش وزن و یا لاغری است. اما امروزه افراد زیادی را میبینیم که بعد از کاهش یا افزایش وزن هدفدار خود، پس از مدتی دوباره به حالت قبل خود بازمیگردند و موفق به تثبیت وزن خود نمی شوند.

بعد از تغییر در وزن فرد، بدن از خود مقاومتی نشان می دهد، زیرا یدن با وزن و شرایط قبلی خود راحت بوده و به آن عادت کرده بوده است. همچنین اگر لاغری شما با پیروی از یک رژیم لاغری سریع و سخت حاصل شده باشد، امکان بازگشت وزن پس از اتمام دوره رژیم بسیار زیاد است.

برای حفظ وزن خود و تثبیت آن لازم است که تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید و همیشه به آن پایبند باشید. بنابراین طبق توضیحاتی که داده شد، گرفتن رژیم های لاغری سریعی مانند رژیم لاغری یک ماهه در عین حال که فرد را در کوتاه مدت به نتیجه دلخواه می رساند، اما به طور کلی توصیه نمی شوند.

اصول تثبیت وزن سالم

برای رسیدن به هرچیزی باید مراحل و اصولی را پیش برد تا به نتیجه دلخواه خود رسید. تثبیت وزن هم از این قاعده متثنی نیست و اصولی برای تثبیت وزن در نظر گرفته شده است که در ادامه به معرفی این قواعد می پردازیم:

کنترل وزن را فراموش نکنید

سعی کنید طبق برنامه خاصی وزن خود را کنترل کنید تا در صورت یک تغییر جزئی در وزن، بتوانید سریع به حالت قبلی بازگردید. برای افرادی که در مرحله تثبیت وزن هستند هفته ای یکبار کنترل کردن وزن کفایت می کندلازم است.

ورزش کنید

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که فعالیت بدنی و ورزش خود را پس از کاهش وزن نیز ادامه می دهند، در تثبیت وزن خود موفق خواهند بود. بنابراین بعد از اتمام رژیم لاغری اصولی خود نیز حتما روزانه 1 ساعت ورزش کنید. این ورزش صرفا به معنی انجام ورزش های سنگین نیست و می تواند حتی ورزش ساده پیاده روی نیز باشد.

صبحانه کامل بخورید

اصلی ترین وعده غذایی صبحانه است و خوردن صبحانه کامل یکی از مهم ترین اصول تثبیت وزن است. بهتر است صبحانه شما شامل مقدار زیادی پروتئین باشد تا سوخت و ساز بدن شما بیشتر شود.

مقدار زیادی آب بنوشید

همیشه قبل از وعده های غذایی خود آب بنوشید، این کار باعث می شود که احساس بیشتری کنید و کمتر غذا بخورید. تحقیقات نشان داده است افراد چاقی که نیم ساعت قبل از وعده های غذایی خود 2 لیوان آب می نوشند، پس از 12 هفته کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی که این کار انجام نمی دهند داشته اند.

منبع: https://www.foodonly.ir/

رژیم کتوژنیک چگونه است و کدام مواد غذایی را شامل می شود؟

در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است که با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. یه این صورت که بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شوند.

معمولا این برنامه‌ی غذایی کربوهیدراتها را به 20 تا 50 گرم در روز محدود می کند و  ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد. اما به افرادی که از آن پیروی می کنند اجازه می دهد تا بسیاری از غذاهای مغذی را بخورند. در این مقاله چندین ماده غذایی مناسب برای این برنامه غذایی معرفی می‌کنیم.

پروتئین‌های حیوانی

             غذاهای دریایی: ماهی و صدف، میگو و بیشتر خرچنگ ها از جمله این مواد غذایی هستند که تقریباً بدون کربوهیدرات هستند.

             گوشت و مرغ: گوشت و مرغ از غذاهای اصلی در رژیم کتوژنیک محسوب می شوند. علاوه بر این فاقد کربوهیدرات و سرشار از ویتامین B و چندین ماده معدنی مهم هستند.

             تخم مرغ: تخم مرغ یک منبع پروتئین بسیار سالم است. علاوه بر این، تخم‌مرغ‌ها هورمون‌هایی را تحریک می‌کنند که احساس سیری را افزایش می‌دهند.

 

لبنیات و جایگزین های لبنی

             پنیر: صدها نوع پنیر وجود دارد که اکثر آنها دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی می‌باشند که برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند. انواع پنیر مثل پنیر خامه ای، پنیر فتا، پنیر پارمزان و ...

             ماست یونانی ساده: ماست یونانی ساده یک غذای مغذی و پر پروتئین است. در عین حال حاوی مقداری کربوهیدرات می‌باشد که می‌توان آن را در حد اعتدال مصرف کرد.

             شیر گیاهی شیرین نشده: انواع مختلفی از شیرهای گیاهی از جمله شیر سویا، بادام و نارگیل، سازگار و مناسب رژیم کتوژنیک هستند.

 

سبزیجات

سبزیجات برگ سبز: سبزیجات دارای برگ سبز بسیار کم کربوهیدرات هستند و همچنین منابع غنی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. سبزی‌ها بدون افزایش شدید کربوهیدرات، به وعده های غذایی شما حجم میدهند.

             فلفل: انواع مختلفی از فلفل وجود دارد که همه آنها برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند.

             کدو حلوایی تابستانی: کدوهای تابستانی، مانند کدو زرد و کدو سبز، بسیار متنوع بوده و کربوهیدرات کمی دارند و در برنامه‌ی کتوژنیک بسیار محبوب هستن.

             سایر سبزیجات غیر نشاسته ای: مارچوبه، کلم بروکلی، گل كلم، قارچ، خیار، لوبیا سبز، بادمجان، گوجه فرنگی، کدو، تربچه، شلغم، کلم بروکسل، سبزیجات غیر نشاسته ای دیگری هستند که کم کالری و کم کربوهیدرات بوده اما سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می‌باشند.

 

سایر غذاهای گیاهی

             آجیل و دانه ها: آجیل و دانه‌ها سرشار از فیبر هستند و به احساس سیری کمک می‌کند.

             توت ها: آجیل و دانه‌ها سرشار از فیبر هستند و به احساس سیری کمک می‌کند.

             شکلات تلخ و پودر کاکائو: شکلات تلخ و کاکائو منابع خوشمزه آنتی اکسیدان هستند.

چربی ها و روغن ها

روغن زیتون: روغن زیتون فواید چشمگیری برای قلب شما دارد. این روغن سرشار از اسید اولئیک غیراشباع است که عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

منبع: http://www.foodonly.ir/

مواد غذایی ضروری در رژیم شیردهی شما

رژیم غذایی سالم، همیشه و مهم تر از آن در دروان شیردهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رژیم غذایی انتخاب شده در این دوران باید شامل مواد مغذی مورد نیاز هم برای مادر و هم برای نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، باشد.

تمام مواد مغذی و ویتامین‌هایی که کودک در ۶ ماه اول زندگی به آن احتیاج دارد در شیر مادر وجود دارد. تنها ویتامین D است که در شیر مادر وجود ندارد. به دلیل اینکه همه این ترکیبات موجود در شیر از بدن مادر تامین می‌شود، رژیم شیردهی بر اساس نیاز‌های بدن مادر برنامه‌ریزی و تعریف می‌شود.

در نتیجه یک رژیم شیردهی غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها دوران شیردهی بسیار مهم است.

مواد مغذی مورد نیاز مادران در رژیم شیردهی

پروتئین

کلید اصلی سلامت مادر و کودک پروتئین است و لازم است مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. موادغذایی شامل پروتئین: گوشت،ماهی،مرغ،پنیر،ماست و ...

کلسیم

 وجود کلسیم برای استحکام استخوانها ضروری است. باتوجه به اینکه کلسیم یکی از عناصر اصلی شیر مادر است، اگر رژیم غذایی شما مقدار کافی کلسیم را دارا نباشد، بدن شما از کلسیم موجود در استخوان‌ها برای رفع نیازهای خود استفاده می کند. اما خوشبختانه کلسیمی که در دوران شیردهی از دست میرود، طی چند ماه پس از قطع شیردهی بازیابی می شود. مواد غذایی حاوی کلسیم: شیر، پنیر و ماست، شیر سویا غنی شده با کلسیم و ...

آهن

در دوران بارداری ذخیره آهن موجود در بدن مصرف می‌شود و در دوران شیردهی باید آهن مورد نیاز بدن را با مصرف غذاهای غنی از آهن مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی،آجیل و خشکبار،سبزیجات برگ سبز و ... احیا کنید.

ید

ید ماده معدنی حیاتی است که منجر به رشد سالم و طبیعی می‌شود. غذاهای دریایی، لبنیات، آرد نان غنی شده با ید و نمک ید دار به افزایش دریافت ید شما کمک میکند.

ویتامین‌ها

ویتامین: C   برای رشد و جلوگیری از انواع عفونت‌ها مفید است و مرکبات، انواع توت ها، میوه های استوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی و ... حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین : A سبزیجات سبز تیره و زرد مانند بروکلی، هویج و کدو تنبل شامل این ویتامین میشوند.

ویتامین : D کودک شما به ویتامین D بیشتری نسبت به چیزی که شیر مادر می‌تواند تامین کند نیاز دارد. ماهی‌های چرب، روغن‌های کبد ماهی و غذاهای غنی‌شده، به مقدار زیاد حاوی ویتامین D هستند. این ویتامین برای سلامتی کلی، به‌ خصوص سلامت استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است.

تغذیه خوب در دوران شیردهی به شما کمک می‌کند تا به نیازهای غذایی اضافی خود و نوزاد خود پاسخ دهید. پس سعی کنید همه گروه‌های غذایی در برنامه تغذیه خود قرار دهید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

نکات مهم درباره یک رژیم لاغری یک ماهه

امروزه بیشتر افراد جامعه به دنبال لاغری و تناسب اندام خود هستند و این هدف را با روش های مختلفی مانند انواع رژیم ها، ورزش ها و در مواردی نیز عمل های لاغری امتحان می کنند. رژیم های لاغری انواع مختلف و تنوع بسیار زیادی دارند. رژیم لاغری سریع یکی از رژیم هایی است که به دلیل زمان کم در رسیدن به نتیجه دلخواه فرد، از محبوبیت بالایی برخوردار است و خود این رژیم انواع مختلفی از رژیم ها را شامل می شود.

یکی دیگر از رژیم های سریع پرطرفدار این روزها مانند رژیم شوک لاغری، رژیم لاغری یک ماهه است که در این مقاله قصد داریم به توضیح این رژیم و اصول مهم آن بپردازیم.

اصول رژیم لاغری یک ماهه

این رژیم اصول و قواعد مختلف و خاصی برای تمامی وعده ها و میان وعده ها دارد که به تعدادی از آنان می پردازیم:

صبحانه در رژیم لاغری یک ماهه

با قطعیت می توان گفت که صبحانه مهم ترین وعده غذایی در بین تمامی وعده ها است و حذف آن به هیچ وجه و در هیچ رژیم لاغری اصولی ای توصیه نمی شود. برای اینکه در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید، لازم است که صبحانه شما سرشار از کربوهیدرات و پروتئین باشد. همانطور که می دانید پروتئین به سوخت و ساز بدن شما کمک می کند و باعث عضله سازی در بدن شما می شود.

میان وعده در رژیم لاغری یک ماهه

در رژیم لاغری یک ماهه میوه به عنوان بهترین میان وعده صبحگاهی معرفی شده است زیرا سرشار از کربوهیدرات های سالم و ویتامین ها است. از مواردی که می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد می توان مواد خوراکی زیر را نام برد:

·         ماست بدون چربی؛

·         سبزیجات؛

·         انواع آجیل و مغزها؛

·         شکلات تلخ؛

·         چای سبز با بیسکویت ساقه طلایی؛

ناهار در رژیم لاغری یک ماهه

نهار در این نوع رژیم از مواد غذایی سبکی انتخاب می شود که در عین سادگی باعث تحریک گرسنگی نشوند، مانند:

·         ساندویچ نان کامل گندم با گوشت ماکیان و سبزیجات کبابی

·         ماهی یا مرغ کبابی در کنار یک سالاد سبز

·         سالاد سزار بدون سس مخصوص

شام در رژیم لاغری یک ماهه

شام در این رژیم باید بدون کربوهیدرات  باشد. بلکه شام مورد قبول در این رژیم شامل پروتئین های بدون چربی مانند ماهی و گوشت به همراه سبزیجات ( به اندازه نیمی از بشقاب شما) است.

برای کاهش وزن سریع در این رژیم پیشنهاد می شود قبل از هر وعده با هدف افزایش سوخت و ساز بدن یک لیوان آب نوشیده شود.

از خوردن مواد غذایی آماده و فرآوری شده خودداری کنید.

چندین وعده غذایی اما با حجم کم در طول روز بخورید.

منبع: https://www.foodonly.ir/

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد