x تبلیغات
دکتر فیت

رژیم شوک برای کاهش وزن

رژیم های غذایی بسیار زیادی وجود دارند که خیلی از آنها تاثیر گذار نیستند. برخی از این رژیم ها تاثیر موقت دارند و بعضی ها هم برای زمان کوتاهی ساخته شده اند. شماری از آنها نیز ادعا می کنند که با پیروی از آنها هم سریع وزن کم می کنید و هم وزن کاهش داده شده را حفظ خواهید کرد. یکی از رژیم های معروف در این زمینه رژیم شوک است.

افرادی هستند که این رژیم را قبلا امتحان کرده و نتیجه هم گرفته اند اما نمی توان چنین برنامه ای را توصیه کرد. یکی از مهم ترین دلایل آن کمبود مواد مغذی است. هدف رژیم شوک این است که به بدن شوکی وارد کند تا بتواند فعالانه کالری بسوزاند و چربی ها را آب کند.

رژیم غذایی شوک ادعا می کند افرادی که بیشترین اضافه وزن را دارند، تنها در دو هفته بیش از ۱۵ کیلو کم می کنند. در این رژیم، ۵ روز رژیمِ سخت گرفته می شود و ۲ روز طبق روزهای قبل از رژیم غذا خورده می شود. این چرخه یک مرتبه دیگر ادامه پیدا می کند تا 2 هفته تمام شود.

انواع رژیم شوک

·         رژیم لاغری شوک دو هفته ای

·         رژیم شوک یک هفته ای

·         رژیم شوک سه روزه

آیا گرفتن این رژیم لاغری سریع منطقی است؟ کم کردن بیش از 15 کیلوگرم وزن در یک مدت زمان کوتاه چه عوارضی برای بدن دارد؟

عوارض رژیم لاغری شوک

درست است که رژیم لاغری شوک در مدت زمان کوتاهی شما را به وزن دلخواهتان می رساند، اما این رژیم عوارضی دارد که عبارتند از:

·         کمبود آب بدن: در واقع یکی از دلایل کاهش وزن چشمگیر در روزهای اول رژیم شوک، کم شدن آب بدن است. از جمله علائم کم آبی بدن که طی این رژیم ممکن است داشته باشید عبارتند از: خستگی، سردرد و سرگیجه.

·         افت سطح قند خون: به دلیل اینکه طی این رژیم غذایی مواد مغذی کافی به بدن نمی رسد؛ بنابراین میزان انسولین و قند خون به شدت پایین می آید که این موضوع برای بیماران دیابتی می تواند بسیار خطرناک باشد.

·         تحلیل رفتن عضلات: رژیم لاغری شوک تنها چربی ها را از بین نمی برد، بلکه منجر به تحلیل رفتن عضلات هم می شود.

·         ابتلا به استرس و افسردگی: رژیم شوک باعث می شود که مواد مغذی کافی به مغز نرسد؛ همین موضوع باعث ابتلا به استرس و در موارد شدیدتر افسردگی می شود.

·         به دلیل عدم تامین ویتامین ها و مواد مغذی کافی به بدن مشکلاتی مانند اختلالات گوارشی، ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، آسیب به سلامت موها و … را در پی خواهد داشت.

منبع: http://www.foodonly.ir/

کاهش وزن قبل و بعد از بارداری

کاهش وزن قبل از بارداری موجب افزایش احتمال باروری در افراد میشود که همچنین در میزان فعالیت های روزانه شما پس از بارداری نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. پس از بارداری هم با استفاده از رژیم شیردهی میتوانید به وزن ایده آل خود دست یابید.

بدین ترتیب باید بدانید که با داشتن یک برنامه اصولی که زیر نظر پزشک باشد میتواند این مسیر را برای شما تسهیل بخشد.

وزن هدف:

با اندازه گیری و محاسبه میزان وزنی که باید کاهش دهید میتوانید زمان لازم برای این کار را مشخص کنید و متمرکزتر به کارتان ادامه دهید.

نکته مهم این است که شاخص توده بدنی یک شخص با وزن نرمال بین 18.5 الی 24.9 است. کاهش وزن 900 گرمی بطور هفتگی بهترین و امن ترین راه برای کاهش وزن است که میتوان آن را حفظ کرد. هر فرد با اندازه پیری شاخص توده بدنی خود میتواند بفهمد که با وزن ایده آل خود چقدر فاصله دارد. همچنین با انتخاب بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان می توانید به وزن دلخواه خود برسید.

تعیین میزان کالری مصرفی:

بعضی از زنان با وجود اینکه ترکیب غذایی درستی دارند اما میزان کالری زیادی دریافت میکنند. اگر وزن خود را کنترل میکنید و قصد کاهش آن را دارید بهتر است که میزان کالری روزانه خود را دقیق محاسبه کنید و بصورت روزانه آن را کاهش دهید. برای کاهش کالری راه های متعددی وجود دارد مثل: جایگزین کردن مواد غذایی و یا تغییر آنها. بعد از محاسبه کالری دریافتی خود به مقدار 1000 کالری از آن کم کنید تا بتوانید به مقدار کاهش وزن 900 گرمی در هفته برسید.

پیروی از یک رژیم غذایی اصولی:

در این راه بهتر است که با یک رژیم لاغری سالم و اصولی شروع کنید. رژیم هایی از جمله رژیم مدیترانه ای ، رژیم کتوژنیک و ... از رژیم های لاغری سریع همانند رژیم لاغری سه روزه دوری کنید و 5 گروه غذایی مهم را در رژیم خود جای دهید. استفاده از سبزیجات و حبوبات، میوه ها، نان و غلات سبوس دار، شیر، ماست، پنیر، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، دانه ها و آجیل را فراموش نکنید.و بدانید که اجتناب از غذاهای فست فود، بیسکوئیت، چیپس و باقی مواد روغنی به شما در این رژیم کمک میکند.

ورزش روزانه:

پس از کاهش 1000کالری بصورت روزانه حال نوبت آن است که ورزش را وارد برنامه روزانه خود کنید.

افزودن ورزش به فعالیت های روزانه باعث میشود که میزان کالری بیشتری بسوزانید. حداقل یک ساعت ورزش باعث میشود که به برنامه ایده آل کاهش وزن خود نزدیکتر شوید. کمبود زمان برای انجام ورزش امری شایع در بین افارد است که میتوانید با ورزش نیم ساعته در صبح زود و یا پیاده روی بعد از شام آن را جبران کنید.

تاثیر اضافه وزن در باروری مردان:

چاقی و اضافه وزن همانطور که در خانم ها تاثیرگذار است در مردان هم تاثیر زیادی دارد. بدین صورت که اگر مردان دچار چاقی مفرط وزن خود را کاهش دهند، تاثیر بسزایی در کیفیت و تعداد کل اسپرم ها بگذارد. مردان تا 3ماه قبل از باروری زمان برای رسیدن به وزن سالم را دارند.

https://www.foodonly.ir/

همه چیز درباره عمل های لاغری

منظور از جراحی لاغری چیست ؟ عمل لاغری چگونه در کاهش وزن ما موثر است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

جراحی لاغری درمانی است که با کاهش اندازه معده، میزان غذایی را که می‌توانید بخورید به حداقل می‌رساند. انواع مختلفی از درمان‌های لاغری برای کمک به شما در کاهش وزن، کاهش اندازه سهم غذاهای شما و داشتن یک سبک زندگی سالم در دسترس است.

آمادگی های قبل از جراحی لاغری

قبل از جراحی لاغری، شما باید با چندین متخصص تغذیه، روان‌پزشک یا روانشناس، یک متخصص داخلی ملاقات کنید.

                      پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سؤال می‌کند، یک معاینه بدنی کامل بر روی شما انجام می‌دهد و آزمایش خون می‌دهید. اگر شما یک فرد سیگاری هستید، او احتمالاً از شما می‌خواهد سیگار کشیدن را حداقل 6 هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.

                      جراح درباره جراحی از جمله نحوه آماده‌سازی برای آن و نوع پیگیری به شما اطلاعات بیشتری خواهد داد.

                      متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که بعد از جراحی چه چیز و چه مقدار قادر به خوردن و نوشیدن هستید و به شما کمک می‌کند تا برای تغییر سبک زندگی خود پس از جراحی آماده شوید.

                      روان‌پزشک یا روانشناس ممکن است ارزیابی کند که آیا جراحی چاقی برای شما گزینه  خوبی است یا خیر.

این متخصصان همچنین به شما توصیه می‌کنند قبل و بعد از جراحی بیشتر فعالیت کنید و یک برنامه غذایی سالم در پیش بگیرید. در برخی موارد، یک رژیم کاهش وزن اصولی و نزدیک شدن سطح قند خون قبل از جراحی ممکن است احتمال بروز مشکلات مربوط به جراحی را کاهش دهد.

بعد از جراحی چه انتظاری باید داشته باشم؟

پس از جراحی، باید به اندازه کافی استراحت کرده تا بهبود بیابید. اگرچه نوع پیگیری با توجه به نوع جراحی متفاوت است،اما برای اطمینان از دریافت درست و کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی باید مکمل‌هایی را که پزشک برای شما تجویز می‌کند مصرف کنید.

راه رفتن و حرکت در خانه می تواند به بهبود شما سرعت بخشد. ورزش کردن را به‌آرامی شروع کنید و ورزش هایی که دکترتان برای شما انتخاب کرده است را با دقت انجام دهید. به میزانی که احساس راحتی بیشتری می‌کنید، فعالیت بدنی خود را نیز بیشتر کنید.

پس از جراحی، اکثر افراد طی چندین هفته و به مرور از یک رژیم غذایی مایع به سمت یک رژیم غذایی نرم مانند پنیر ، ماست یا سوپ و سپس به سمت غذاهای جامد می‌روند. پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه به شما می‌گوید که کدام غذاها و نوشیدنی‌ها را مصرف کنید و از مصرف کدام‌ یک باید خودداری کنید. شما باید وعده‌های غذایی کوچک بخورید و غذای خود را به‌خوبی بجوید.

در جراحی لاغری چقدر می‌توانم وزن کم کنم؟

میزان و حجم لاغری افراد پس از جراحی لاغری به خود شخص و نوع جراحی انجام شده بستگی دارد. نتایج به‌ دست‌آمده از مطالعه‌ای که به مدت 3 سال پس از جراحی روی افراد مختلف انجام شد، نشان داد کسانی که تحت عمل جراحی باندینگ معده قرار گرفته بودند به‌ طور متوسط حدود 20 کیلو گرم وزن کم کرده بودند.

 افرادی که عمل بای پس معده داشتند حدودا 40 کیلو کاهش وزن داشتند. بیشتر افراد با گذشت زمان، دوباره مقداری وزن به دست آوردند اما بازیابی وزن در مقایسه با کاهش وزن اولیه معمولاً مقدار اندکی بوده است. کاهش وزن در انواع مختلف جراحی لاغری می‌تواند متفاوت باشد. به یاد داشته باشید، رسیدن به وزن ایده آل فقط به عمل جراحی بستگی ندارد بلکه ایجاد یک سبک زندگی سالم است که می تواند دوام نتیجه جراحی را تضمین کند.

منبع: http://foodonly.ir/

انواع رژیم های لاغری

لاغری دغدغه همیشگی افراد با وزن بالا می‌باشد. تعداد زیادی از این افراد سراغ انواع رژیم ‌های لاغری اصولی می‌روند. هنگام انتخاب رژیم غذایی که ممکن است برای شما مفید باشد، گزینه‌های بسیار متنوعی وجود دارد که باید با آن ها آشنا باشید. در این مقاله به معرفی این رژیم‌ ها می ‌پردازیم.

رژیم دوبرو

این رژیم بر پایه روزه‌ داری است. "هدر دوبرو" مؤسس این رژیم اعتقاد دارد این رژیم باعث کاهش ‌وزن و التهاب می‌گردد. این رژیم لاغری به حفظ روزه به مدت 12 تا 16 ساعت در روز اشاره دارد. اولویت در این رژیم در بازه زمانی ای که روزه نیستید، غذاها با کربوهیدرات پایین است. همچنین باید غذا خوردن در سه مرحله انجام شود. این رژیم به سبزیجات، پروتئین های لاغر و چربی‌های سالم تأکید دارد.

رژیم لاغری مدیترانه‌ای

این رژیم غنی از سبزیجات است و از مصرف زیاد گوشت خودداری می‌کند. دلیل نام این رژیم این است که شامل عادات زندگی سالم کشورهای هم مرز با ایتالیا، اسپانیا و یونان است. ثابت شده است که این رژیم لاغری علاوه بر کنترل سطح قند خون و کاهش وزن، به درمان افسردگی هم کمک می‌کند. رژیم مدیترانه‌ ای استفاده از روغن را تا حد امکان توصیه می‌کند و به‌عنوان جایگزینی برای کره و سس سالاد است. همچنین بر افزودن سبزیجات به هر وعده غذایی تأکید می‌کند و ماهی را بر مرغ ترجیح می‌دهد. مصرف غلات کامل، آجیل و گیاهان نیز در مقادیر بیشتر است. رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی سالم و پایدار برای کاهش وزن است.

رژیم‌های کم کربوهیدرات

این رژیم لاغری مصرف کربوهیدرات روزانه را محدود می‌کند تا بدن مجبور شود از چربی‌های بیشتری به‌ جای کربوهیدرات‌ها، به‌عنوان منبع اصلی انرژی برای سوخت استفاده کند. این رژیم غذایی سرشار از پروتئین و چربی است. ضروری است افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند غذاهایی را انتخاب کنند که کربوهیدرات کمتر اما ارزش غذایی بالایی در هر وعده دارند. گوشت بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، سبزیجات سبز برگ،کلم بروکلی، آجیل و دانه‌ها، روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، برخی میوه‌ها مانند سیب، زغال اخته و توت ‌فرنگی از جمله این مواد غذایی هستند.

رژیم غذایی ساحل جنوبی

این برنامه غذایی بر تغییر عادات غذایی کلی افراد با ایجاد تعادل در رژیم غذایی روزانه آنها تمرکز می‌کند. چربی‌های سالم، کربوهیدرات‌ های خوب و پروتئین بدون چربی توصیه می‌شود. این رژیم لاغری یک شیوه زندگی سالم را ترویج می‌کند که منجر به رفاه بهتر می‌شود. محدودیت بیش از حد کربوهیدرات‌ها ممکن است منجر به کتوز شود که ممکن است با سردرد، حالت تهوع، خستگی روحی، بوی بددهان، کم‌آبی بدن و سرگیجه مشخص شود.

منبع: http://www.foodonly.ir/

رژیم لاغری برای کودکان و نوجوانان

یکی از دغدغه های اصلی والدین کاهش وزن و افزایش وزن شدید فرزندانشان است. در واقع بهترین رژیم لاغری برای کودکان و نوجوانان رژیمی است که با در نظر گرفتن ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری های زمینه ای و متناسب با سن، جنسیت، وزن و قد هر کودکی توسط متخصص تغذیه تجویز می شود.

توجه به رژیم کودک به این معنی است که کودک شما با توجه به سن و شرایط فیزیکی، چه نوع مواد غذایی را به چه اندازه دریافت می‌کند. اهمیت این موضوع تا جایی است که نوع تغذیه و رژیم کودک، کیفیت زندگی او را در بزرگسالی نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. والدین نقش مهمی در شکل ‌گیری عادت غذایی کودک خود دارند. همچنین توجه به رژیم کودک، وزن نرمال، روند افزایش قد مناسب، استخوان بندی سالم و شرایط ذهنی و روانی مطلوب را برای او به همراه خواهد داشت.

رژیم لاغری کودکان

برای شروع یک رژیم لاغری موفقیت آمیز نیاز به یک سری مقدمات است. برای مثال والدین برای شروع رژیم لاغری کودک باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

·         والدین باید به کودکان خود یادآور شوند که حتی اگر رژیم لاغری کودک موفقیت آمیز هم نباشد و آنها در هر وزنی باشند؛ دوست داشتنی هستند و تنها هدف آنها زندگی شاد و سالم است.

·         والدین می بایست الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند.

·         کودک باید فعالیت روزانه حداقل یک ساعته داشته باشد.

·         در وعده های اصلی و میان وعده ها تنها از مواد غذایی سالم و مغذی استفاده کنید.

·         زمان کمتری را برای تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر، گوشی موبایل و … اختصاص دهید.

اصولا تغییراتی که در کل خانواده ایجاد می شود، به راحتی از سمت کودکان پذیرفته می شود. بنابراین والدین با پیروی از رژیم لاغری اصولی می توانند یک سبک زندگی سالم برای کل خانواده در پیش بگیرند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب برای کودکان و نوجوانان رژیمی است که کالری شماری های سختگیرانه و محدودیت های دست و پاگیر نداشته باشد؛ چرا که این امر باعث تشدید استرس و اضطراب کودک می شود.

شما به عنوان والدین کافی است تنها کودک خود را تشویق به تغذیه سالم و ورزش روزانه کنید. غذا خوردن همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر، مصرف حجم غذای یکسان در وعده های اصلی، خاموش کردن تلویزیون در حین صرف غذا، خودداری از مصرف غذاهای آماده، کنسروی و فست فودی بهترین راهکار برای موفقیت آمیز بودن رژیم لاغری کودکان و نوجوانان است.

منبع: http://www.foodonly.ir/

6 ماده‌ی غذایی سالم ضروری در رژیم بارداری

دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن مادر به وجود می‌آورد و در این دوران نیاز‌های غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید برای سلامتی مادر و جنین از رژیم بارداری مناسب پیروی کرد تا اطمینان حاصل شود که همه‌ی مواد غذایی به اندازه کافی به بدن می‌رسد. غذا اولین منبع تغذیه جنین در شکم مادر است پس باید از غذاهایی مصرف کرد که سرشار از مواد مغذی هستند. با ما همراه باشید.

مواد مغذی مورد نیاز زنان باردار کدام‌اند؟

·         پروتئین: در بارداری نیاز به پروتئین افزایش می‌یابد و برای رشد و نموی جنین، تشکیل جفت، خون و مایع آمونیاک و حفظ بافت‌های بدن مادر صرف می‌شود.

·         کربوهیدرات: جنین از گلوگز به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می‌کند.

·         چربی‌ها: چربی‌ها منبع بزرگ انرژی بدن مادر هستند و به جذب ویتامین‌های محلول در چربی کمک می‌کنند.

·         ویتامین‌ها: به علت نیاز جنین و مادر به ویتامین‌ها در دروان بارداری باید مصرف آن‌ها را بالا ببرید.

·         مواد معدنی: کلسیم، آهن، ید، روی، فسفر و … به طبع نیاز بدن به املاح معدنی نیز بالا می‌رود.

6 ماده غذایی سالم و مفید

ماست و لبنیات

لبنیات سرشار از پروتئین و کلسیم و حاوی مقادیر بالای فسفر، ویتامین B، منیزیم و روی هستند. در بین محصولات لبنی، ماست یونانی دارای کلسیم بیشتری است. کسانی که بخاطر عدم تحمل لاکتوز، شیر مصرف نمی‌کنند می‌توانند از ماست پروبیوتیک استفاده کنند که عملکرد دستگاه گوارش را بهتر می‌کند.

حبوبات

حبوبات شامل: عدس، لوبیا ومنبع گیاهی عالی از فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم هستند. فولات ماده‌ی مغذی مهمی در دوران بارداری است و خطر برخی نقایص و بیماری‌های مادر زادی را کاهش می‌دهد.

تخم مرغ

حاوی پروتئین با کیفیت بالا، چربی و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. تخم مرغ حاوی کولین است که برای رشد مغز جنین مفید است.

کلم بروکلی

سبزیجات تیره مثل بروکلی حاوی بسیاری از مواد معدنی مثل فیبر و ویتامین  C,K,A، کلسیم، آهن هستند. قرار دادن سبزیجات تیره در رژیم بارداری به دلیل فیبر بالا و جلوگیری از یبوست بارداری توصیه می‌شود.

گوشت بدون چربی و پروتئین بالا                   

گوشت گاو بدون چربی و مرغ منبع عالی از پروتئین با کیفیت هستند. همچنین گوشت گاو منبع غنی از آهن و ویتامینB  می‌باشد.

زنان باردار به آهن بیشتری نیاز دارند چون حجم خون افزایش می‌یاید. سطح پایین آهن در دوران بارداری باعث کمبود آهن و کم خونی می‌شود.

غلات کامل

غلات کامل مثل جو و کینوا دارای فیبر، ویتامین‌ها و برخی دیگر حاوی مقدار کمی پروتئین هستند.

منبع: http://www.foodonly.ir/

کالری چیست و چطور کالری غذاها را محاسبه کنیم؟

در علم فیزیک به مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای یک گرم آب به اندازه یک درجه سلسیوس 1 کالری گفته می ‌شود. کالری در واقع یک واحد اندازه گیری انرژی در علم فیزیک و شیمی است ولی ما معمولا از آن برای اندازه گیری و بیان انرژی غذاهایی که مصرف می ‌کنیم نیز استفاده می کنیم.

کالری غذا چیست؟

درون هر ماده غذایی که ما می خوریم انرژی نهفته ای وجود دارد که با دریافت آن، انرژی مورد نیاز بدن ما تامین می شود. با مصرف مواد غذایی، انرژی داخل آن ها توسط متابولیسم بدن و فعالیت های سلولی خاصی آزاد شده و در داخل بدن تبدیل به سوخت می‌ شود. بدن ما نیز برای ادامه حیات و انجام فعالیت‌ های خود از سوخت آزاد شده از غذا استفاده می کند.

وقتی درباره کالری غذا صحبت می‌ کنیم، در اصل می ‌خواهیم مقدار انرژی که این غذا تولید می ‌کند را محاسبه ‌کنیم و ببینیم دقیقا چقدر است. به عنوان مثال زمانی که می گوییم یک عدد سیب 50 کالری انرژی دارد یعنی با خوردن این سیب به مقدار 50 واحد انرژی به بدن میرسد.

برای کاهش و افزایش وزن به چه مقدار انرژی نیاز داریم؟

برای کاهش وزن باید 500 کالری کمتر از نیاز روزانه انرژی دریافت کنید و اینکار با کاهش اندازه وعده های غذایی و مصرف غذاهایی کم انرژی (یعنی کاهش انرژی دریافتی ) و انجام وزرش‌های عادی برای سوزاندن چربی‌های اضافی امکان پذیر است.

برای افزایش وزن هم باید 500 کالری بیشتر از نیاز روزانه انرژی دریافت کرد. انرژی و سوخت اضافی به‌ عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری اصولی

ما در طول روز به چه مقدار انرژی نیاز داریم؟

بدن انسان برای زنده ماندن و انجام فعالیت‌ های روزانه خود نیاز به دریافت انرژی از مواد غذایی دارد و برای حفظ سلامت و کنترل وزن خود باید مقدار انرژی مورد نیاز روزانه برای سوخت ساز و مقدار انرژی که از مواد غذایی دریافت می ‌کنیم را تعیین کنیم.

مقدار انرژی مورد نیاز روزانه با توجه به دو فاکتور BMR و فعالیت فیزیکی فرد متغیر است.

نرخ متابولیسم پایه : (BMR) مقدار انرژی که بدن در زمان استراحت به آن نیاز دارد. این مقدار در زنان و مردان متفاوت است.

نرخ متابولیسم پایه در زنان = ( سن × 7/4) – ( قد × 7/1 ) + ( وزن×6/9) + 655

نرخ متابولیسم در مردان = ( سن ×8/6) – ( قد × 5) + ( وزن×7/13) + 66

§         وزن برحسب کیلو گرم

§         قد بر حسب سانتی متر

§         سن براساس سال

بعد از محاسبه متابولیسم پایه باید فاکتور فعالیت‌های فیزیکی را هم در محاسبه کالری مورد نیاز روزانه در نظر گرفت:

·         فعالیت فیزیکی بسیار کم:( نرخ متابولیسم پایه × 2/1 )

·         فعالیت فیزیکی کم: ( نرخ متابولیسم پایه × 375/1 )

·         فعالیت فیزیکی متوسط: ( نرخ متابولیسم پایه × 55/1 )

·         فعالیت فیزیکی زیاد: ( نرخ متابولیسم پایه×725/1 )

·         فعالیت فیزیکی خیلی زیاد: (نرخ متابولیسم پایه ×9/1 )

درنتیجه این فرمول، کالری مورد نیاز روزانه زنان 1600 تا 2000 است و برای مردان 2000 تا 3000 می‌باشد.

منبع: https://www.foodonly.ir/

عمل ساسی بای پس معده چیست؟

اکثر افراد جامعه از افزایش وزن شدید و چاقی رنج می‌برند و برای رسیدن به وزن ایده‌آل به دنبال روش‌های مانند رژیم های سریعی همچون رژیم کانادایی هستند. در این میان هستند کسانی که تعدادشان کم هم نیست و نمیتوانند دردسرها و سختی های رژیم گرفتن را تحمل کنند و مستقیم سراغ عمل‌های جراحی لاغری میروند. ساسی بای پس معده یکی از جدید ترین عمل‌های جراحی لاغری است و ترکیبی از دو عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده است که با روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. در این عمل ابتدا عمل اسلیو را انجام می‌دهند و سپس بخشی از انتهای روده کوچک را به بخش اسلیو شده معده متصل می‌کنند. ادامه این مقاله را بخوانید تا بیشتر با این عمل آشنا شوید.

جراحی ساسی بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که قصد انجام این عمل را دارند باید شرایط زیر را داشته باشند:

                      سن  افراد باید بین ۱۸ تا ۶۵ سال

                      بیمارانی که چاق هستند و یا به عبارتی شاخص توده بدنی یا BMI آن ها بیش از ۳۵ است و وزن آنها از طریق رژیم های لاغری اصولی هم به میزان ایده آل و مناسب خود نرسیده است.

                      بیمارانی که شاخص توده بدنی آن ها بالاتر از ۳۰ است مشروط بر اینکه از سایر بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت و فشار خون بالا رنج ببرند.

                      کسانی که عمل اسلیو ناموفق داشته اند.

مراقبت ‌های بعد از عمل

                      بیمار پس 24 تا 48 ساعت بعد از انجام عمل از بیمارستان مرخص می‌شود و باید 10 روز بعد برای بررسی‎‌های بعدی به پزشک مراجعه  کند.

                      برای مراقبت‌های غذایی بعد از عمل ساسی بای پس معده مانند دیگر جراحی‌ها باید از خوردن غذاهای سفت و جامد  به مدت30 روز پرهیز کرد.

                      مصرف مایعات آبکی در 15 روز اول توصیه می‌شود مانند: آب هویج، آب مرغ، آب سیب

                      تغییر رژیم در 15 روز دوم و خوردن غذاهای نرم و صاف شده به صورت پوره توصیه می‌شود.

                      بعد از 30 روز خوردن غذاهای جامد در حجم کم شروع شود.

                      مراجعه به پزشک خود بعد از گذشت 3 ماه از عمل لازم است.

                      مصرف به موقع و درست داروهای بعد از عمل

هزینه عمل این روش درمانی چقدر است؟

 

هزینه این جراحی با توجه به شرایط زیر متفاوت است.

                      میزان مهارت و تخصص پزشک

                      نوع بیمارستانی که در آن قصد انجام عمل را دارید.

                      وسایل، مواد و تجهیزاتی که برای عمل جراحی نیاز دارید.

                      هزینه بستری شدن در بیمارستان تا زمان ترخیص

                      سایر هزینه‌های جانبی

جمع بندی

عمل ساسی بای پس معده ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد ولی به  این معنی نیست که برای همه مناسب باشد باید حتما زیر نظر پزشک متخصص و با مشورت او تصمیم به انجام این جراحی بگیرد. اگر جراح لاغری شما این روش را برای شما تجویز کند قطعا برای شما مزایای دارد و این عمل را انجام دهید.  در صورتی که شرایط انجام آن ندارید به سراغ راه‌حل‌های دیگر بروید.

منبع: http://foodonly.ir/

همه چیز درباره رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای سرشار از متنوع ترین مواد غذایی سالم است. از آنجا که تنوع غذایی سالم برای سلامت بدن و کاهش وزن مطلوب بسیار موثر و ضروری هستند؛ در واقع یکی از مزیت های اصلی این رژیم همین ویژگی است. به دلیل اینکه این رژیم لاغری سلامت محور است می توان آن را در زمره اصولی ترین رژیم های غذایی جای داد.

رژیم مدیترانه‌‌ ای آنچنان که از نامش پیداست، رژیمی مبتنی بر غذا‌های سنتی کشورهای اطراف دریای مدیترانه است که اکثر مردم آن مناطق تغذیه سالم، سلامت جسمانی و طول عمر بالایی دارند.

آیا رژیم مدیترانه ای باعث کاهش وزن می شود؟

در واقع رژیم مدیترانه ای یک رژیم لاغری و کاهش وزن نیست بلکه یک روش صحیح برای تغذیه سالم ارائه می دهد، اما در کنارش می تواند منجر به تناسب اندام و کاهش وزن نیز شود. رژیم غذایی مدیترانه ای تاکید بر مصرف مواد غذایی زیر دارد:

·         روغن‌ های سالمی مثل روغن زیتون

·         مصرف انواع حبوبات

·         استفاده از غلات کامل

·         مصرف انواع میوه ها و سبزیجات

·         مصرف مقدار متعادل از ماهی و غذاهای دریایی

·         محصولات لبنی

رژیم مدیترانه ای مصرف حداقل گوشت و فراورده های آن را توصیه می کند. در صورت پیروی کردن از این رژیم غذایی می توانید کاهش وزن و لاغری اصولی را هم تجربه کنید. افرادی که مبتلا به انواع بیماری های وابسته به چربی از جمله چربی خون و کبد چرب هستند با پیگیری و مداومت این رژیم در استانه ی سلامتی قرار می گیرند.

از جمله بیماری هایی که با رعایت این رژیم می توان از ابتلا به انها جلوگیری نمود، رسوبات رگ ها، بیماری های قلبی و عروقی، سکته ی قلبی، چاقی، دیابت، ناراحتی های معده و حتی بسیاری از بیماری های اعصاب می باشد.

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم مدیترانه ای

·         نان و رشته های فرآوری شده مانند ماکارونی و پاستا

·         انواع روغن های تصفیه شده و پالم دار

·         گوشت های فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس و

·         غذاهای چرب ناسالم مثل غذاهای فست فودی، کره مارگارین و

معایب و عوارض این رژیم برای کاهش وزن

این رژیم بایدها و نبایدهای سختگیرانه ای ندارد اما برای گرفتن آن باید ویژگی های هر فرد را در نظر داشت و با توجه به سن، جنسیت، وزن، قد، میزان فعالیت بدنی، شرایط سلامت بدن و … رژیم لاغری مختص آن فرد را تجویز کرد.

عدم تنظیم کالری و مشخص نبودن مقدار مصرف مواد غذایی یکی از معایب رژیم مدیترانه ای است. همچنین برخی افراد عقیده دارند از آنجا که مصرف آجیل در این رژیم غذایی هیچ گونه ممنوعیتی ندارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ابتلا برخی بیماری ها شود.

منبع: http://www.foodonly.ir/

کامل ترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی کدام است؟

دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که در سراسر دنیا در حال گسترش می‌باشد. غذای مصرفی فرد، بیشترین تاثیر را در کنترل دیابت دارد. به همین دلیل پیروی از یک رژیم غذایی برای افراد دیابتی ضروری است.

البته غذای یک فرد دیابتی با غذایی که یک فرد عادی می‌خورد فرق زیادی ندارد و همه گروه‌های غذایی در رژیم این افراد قرار دارند اما باید در مصرف و انتخاب کربوهیدرات‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

 

کدام یک از گروه‌های غذایی برای رژیم دیابتی مفید است؟

غلات و نشاسته‌ها

بدن به کربوهیدرات نیاز دارد و نمیشه آن را کلا حذف کرد ولی انتخاب کربوهیدرات سالم از اهمیت بالای برخوردار است.

نشاسته و غلات مجاز:

  • غلات کامل: برنج قهوه‌ای، بلغور، جو
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • مواد غذایی تولید شده از غلات کامل و بدون شکر

 

سبزیجات

سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند که برای هضم غذا بسیار اهمیت دارد و باعث تعادل در هضم توسط بدن میشود و به کنترل قند خون  کمک می‌کند.

سبزیجات مجاز:

  • سبزیجات تازه، خام یا کمی بخار پز و کبابی
  • سبزیجات منجمد ساده یا کمی بخار پز
  • سبزیجات رنگی مثل هویج، فلفل قرمز، پیاز، بادمجون

 

گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات حاوی پروتئین بالایی هستند و تنوع غذایی بسیار زیادی در این گروه وجود دارد. در رژیم غذایی برای افراد دیابتی مصرف این گروه به دلیل تنوع بالایی که دارد توصیه می‌شود.

غذاهای مجاز:

  • پروتئین‌های گیاهی مثل لوبیا، آجیل و دانه‌ها
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • گوشت های کم چرب: گوشت گاو، مرغ، بوقلمون

 

شیر و لبنیات

افراد دیابتی باید از لبنیات کم چرب استفاده کنند مانند: شیر بدون چربی یا با چربی 1 درصد، ماست و پنیر کم چرب، خامه ترش کم چرب یا بدون چربی.

نوشیدنی‌ها

مصرف آب گاز دار و بدون طعم، چای شیرین نشده و قهوه مجاز است. خوردن نوشابه های معمولی، چای شیرین، قهوه با شکر و خامه، نوشیدنی شکلاتی و انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

میوه‌ها

میوه‌ها حاوی کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی هستند و به طور طبیعی دارای مقدار بسیار کم نمک و سدیم هستند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.

میوه های مجاز:

 

  • میوه‌ تازه یا منجمد
  • میوه کنسرو شده بدون شکر
  • مربای بدون شکر یا کم شکر
  • سس سیب بدون شکر

 

چربی‌ها و روغن‌ها

مصرف نادرست و بیش از حد این گروه باعث افزایش وزن و عدم کنترل دیابت می‌شود.

انتخاب‌های مناسب و مفید در این گروه:

  • منابع طبیعی چربی‌های گیاهی: آجیل، دانه‌ها و آووکادو
  • مواد غذایی که اسید چرب امگا3 دارند: ماهی سالمون، ماهی تن
  • روغن‌های گیاهی: روغن کانولا، هسته‌ی انگور، زیتون

 

 

صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد