x تبلیغات
دکتر فیت

ورزش های مناسب لاغری شکم و پهلو

چربی های ناحیه شکم و پهلو جذب نمی شوند و آب کردن آن کار راحتی نیست. برای آب کردن چربی های این ناحیه بدن اصلا رژیم های لاغری سریع را توصیه نمی کنیم و برای این کار نیاز به یک رژیم غذایی اصولی و سالم و همچنین یک برنامه ورزشی مناسب است. از بین نرفتن چربی ها ی این ناحیه علاوه بر بهم خوردن تناسب اندام، باعث به خطر افتادن سلامتی ما و ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی-عروقی و دیابت نوع 2 می شود.

بهترین ورزش ها برای لاغری شکم و پهلو

ورزش هایی که شامل تمرینات هوازی (مانند پیاده روی، دوچرخه سواری)، قدرتی و تمرینات متمرکز بر عضلات شکم و پهلو هستند، بهترین حرکات برای لاغری شکم و پهلو محسوب می شوند. در کنار انجام حرکات مناسب، افزایش سوخت و مصرف کالری نیز برای به دست آوردن شکمی ایده آل از ضروریات است.

از آنجایی که قدرت بدنی مردان و زنان و همچنین سوخت و ساز بدنشان با یکدیگر متفاوت است، ورزش های متفاوتی برای آب کردن چربی های شکم و پهلوی آنان از طرف متخصصان مربوطه در نظر گرفته شده است، که در ادامه به معرفی آنان میپردازیم.

کرانچ شکمی

کرانچ شکمی یا همان درازنشست، یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین حرکات در لاغری شکم و پهلو است. این ورزش هم برای آقایان و هم بانوان قابل انجام است، با این تفاوت که آقایان علاوه بر نوع ساده این حرکت، می توانند انواع دیگر آن شامل کرانچ دوچرخه، کرانچ قورباغه و کرانچ تاچ و ... را نیز انجام دهند.

پلانک

هدف این حرکت علاوه بر لاغری شکم و پهلو، تقویت عضلات بالا و پایین شکم، ماهیچه های شانه و ماهیچه های دو سر بازو است. این ورزش را هم با ساعد و هم با مچ دست می توان انجام داد، که هرکس با توجه به توانایی و آمادگی بدنی خود آن را انجام می دهد.

پیاده روی

پیاده روی یک نوع فعالیت بدنی بسیار عالی محسوب می شود زیرا راحت است، ریسک آسیب کمی دارد و بیشتر افراد می توانند آن را انجام دهند. با افزایش سرعت در پیاده روی، ضربان قلب و میزان تنفس بالا می رود، عضلات قفسه سینه حرکت می کند و این تلاش باعث می شود بدون اینکه متوجه شوید عضلات ناحیه شکم به طور طبیعی تقویت شوند.

سوزاندن چربی ‌های شکم در آغاز ساده است اما به ‌مرور با چربی‌های سخت‌ جان ‌تر و سمج ‌تری روبه ‌رو می ‌شوید و باید حجم و سختی تمرینات را افزایش دهید. هرچه بیشتر ورزش کنید و غذا‌های مناسب ‌تری مصرف کنید، نتیجه بهتر و سریع‌ تری می ‌گیرید. علاوه بر این حرکات، داشتن یک رژیم لاغری اصولی نیز در رسیدن به هدفمان خیلی تاثیرگذار است.

منبع: https://www.foodonly.ir/

لاغری با رژیم دوکان چگونه است؟

چاقی معضلی است که همه جوامع امروزه با آن درگیر هستند که کم تحرکی یا بی تحرکی و استفاده زیاد از غذا های فست فودی اصلی ترین دلیل آن به حساب می آیند. بیشتر افراد تمایل دارند تا از رژیم های لاغری سریع مانند رژیم لاغری کانادایی که راحت ‌ترین و سریع ‌ترین راهکارها برای کاهش وزن و لاغری هستند بهره مند شوند. یکی از این رژیم‌ های سریع به رژیم دوکان معروف است که در سال 2000 توسط پیر دوکان پزشک فرانسوی ابداع شد.

رژیم دوکان جزء یکی از رژیم های لاغری کم کربوهیدرات است؛ اما در طول این رژیم می توانید پروتئین زیادی مصرف کنید. در این رژیم پیاده روی روزانه به مدت 20 دقیقه و مصرف آب فراوان نیز بسیار توصیه شده است. یکی از نکات مثبت این رژیم این است که در رژیم غذایی دوکان می توانید هر مقدار غذایی که دوست داشته باشید بخورید اما به شرطی که آن غذا در لیست موارد مجاز آن باشد.

این رژیم ادعا می کند که اگر به قواعد آن پایبند باشید می توانید در یک هفته 5 کیلو وزن کم کنید. همچنین در صورت ادامه این رژیم در هفته های آینده شاهد کاهش وزن 1 الی 2 کیلوگرمی خواهید بود.

مراحل رژیم لاغری دوکان

رژیم غذایی دوکان به دو مرحله کاهش وزن و دو مرحله تثبیت تقسیم می شود که هر کدام از مراحل قواعد خاص خود را دارند.

مرحله اول: مرحله حمله

مرحله اول این رژیم 10 روز طول می کشد تا به پایان برسد و همچنین بر مصرف نامحدود پروتئین تاکید دارد. شما اجازه دارید در طی این مرحله از انواع گوشت های بدون چربی به مقدار نامحدود استفاده کنید؛ مانند:

·         مرغ

·         گوشت گوسفند

·         گوشت انواع ماهی

·         گوشت ‌های ارگان مثل جگر، دل یا زبان گوساله

مرحله دوم: مرحله کروز

بعد از اتمام مرحله اول، مرحله ‌ای به نام کروز برای مصرف انواع سبزیجات وجود دارد که باعث ایجاد تنوع غذایی بیشتری می شود. از جمله سبزیجات پیشنهادی که می توانید در طول این دوره مصرف کنید عبارتند از:

·         اسفناج، کلم و کاهو

·         خیار

·         گوجه

·         بادمجان

·         کرفس

·         فلفل دلمه ‌ای

·         و ...

مرحله سوم: مرحله تثبیت

با شروع مرحله سوم علاوه بر مصرف پروتئین و سبزیجات، فرد اجازه مصرف نان سبوسدار، انواع لبنیات و میوه را دارد. به فاز سوم رژیم دوکان مرحله تثبیت گفته می شود. هر روز سبزیجات به اضافه یک قطعه میوه، دو تکه نان سبوس دار و یک وعده پنیر دارید. در طول این دوره همچنین می توانید یک یا دو وعده غذاهای نشاسته ای و یک یا دو وعده آزاد در هفته داشته باشید.

مرحله چهارم: مرحله تثبیت نهایی

مرحله چهارم یک مرحله نگهدارنده است و مرحله تثبیت نهایی نام دارد. در این مرحله باید یک روز از هفته را به خوردن پروتئین های کم چرب اختصاص دهید.

نکته ای لازم است بدانید این است که در هر 4 مرحله این رژیم مصرف روزانه دو قاشق سبوس جو دو سر توصیه می شود.

منبع: https://www.foodonly.ir/

رژیم کالری شماری

بهترین راه برای رسیدن به وزن ایده آل و لاغری، انجام حرکات ورزشی روزانه به همراه یک رژیم غذایی اصولی و سالم است.

واحدی که به منظور اندازه گیری انرژی موجود در مواد غذایی استفاده می شود “کالری” است و تاثیر مستقیم بر وزن دارد. یعنی هر چه میزان کالری دریافتی بدن کاهش پیدا کند به همان اندازه هم کاهش وزن اتفاق می افتد؛ بنابراین یکی از روش های لاغری کم کردن کالری دریافتی است.

کالری شماری چیست؟

دریافت مقدار متعادل کالری در لاغری نقش بسیار مهمی دارد، زیرا چنانچه مقدار کالری دریافتی کم یا زیاد شود حتما احساس گرسنگی خواهید کرد و بعدها دچار پرخوری می شوید.

میزان کالری دریافتی مناسب برای بدن افراد در حالت سختگیرانه 2000 کالری است. به نسبت وزن، سطح فعالیت، تراکم استخوان های بدن و میزان غذایی که در روز مصرف می کنیم، کالری سوزی هر کسی با دیگری تفاوت دارد. حدود 10 درصد از کالری که بدن انسان روزانه می سوزاند، صرف هضم و گوارش غذا می شود.

مزایای رژیم کالری شماری چیست؟

وقتی شروع به کالری شماری می کنید یعنی حواستان به مصرف کمتر غذاها است، کالری دریافتی بدن کم شده و وزنتان هم کاهش پیدا می کند. مصرف بیش از حد غذا باعث می شود که کالری های اضافی به چربی تبدیل شوند. توجه به کالری غذاهای مصرفی باعث می شود که شما اسیر پرخوری نشوید و وزن دلخواه خود را حفظ کنید.

معایب رژیم کالری شماری چیست؟

از جمله معایب رژیم کالری شماری عبارتند از:

·         در این نوع رژیم تنها معیار افراد کالری مواد غذایی است و قبل از خوردن هر چیزی اول به برچسب کالری آن توجه می کنند. این بدین معنی است که این افراد به جای خوردن غذاهای سالم و میوه های تازه سراغ خوراکی های بسته بندی و آماده می روند؛ که اکثر آنها فراوری شده هستند.

·         کالری غذاها تنها واحدی برای اندازه گیری انرژی غذاها هستند و از میزان کالری یک ماده غذایی نمی توان به مغذی بودن آن پی برد. برای مثال میزان کالری برخی نوشیدنی های گازدار با ماهی سالمون برابر است! اما این کجا و آن کجا؟! با این تفاسیر رژیم کالری شمار به هیچ عنوان روی مغذی بودن مواد غذایی تاکید ندارد.

·         در صورتی که میزان کالری دریافتی بدن بیش از حد کم شود، بدن به طور اتوماتیک و برای ادامه بقا به فکر ذخیره انرژی می افتد. در نتیجه متابولیسم بدن کم شده و انرژی بیشتری ذخیره می شود؛ در این صورت حتی ممکن است افزایش وزن هم داشته باشید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

انواع رژیم های لاغری

لاغری دغدغه همیشگی افراد با وزن بالا می‌باشد. تعداد زیادی از این افراد سراغ انواع رژیم ‌های لاغری اصولی می‌روند. هنگام انتخاب رژیم غذایی که ممکن است برای شما مفید باشد، گزینه‌های بسیار متنوعی وجود دارد که باید با آن ها آشنا باشید. در این مقاله به معرفی این رژیم‌ ها می ‌پردازیم.

رژیم دوبرو

این رژیم بر پایه روزه‌ داری است. "هدر دوبرو" مؤسس این رژیم اعتقاد دارد این رژیم باعث کاهش ‌وزن و التهاب می‌گردد. این رژیم لاغری به حفظ روزه به مدت 12 تا 16 ساعت در روز اشاره دارد. اولویت در این رژیم در بازه زمانی ای که روزه نیستید، غذاها با کربوهیدرات پایین است. همچنین باید غذا خوردن در سه مرحله انجام شود. این رژیم به سبزیجات، پروتئین های لاغر و چربی‌های سالم تأکید دارد.

رژیم لاغری مدیترانه‌ای

این رژیم غنی از سبزیجات است و از مصرف زیاد گوشت خودداری می‌کند. دلیل نام این رژیم این است که شامل عادات زندگی سالم کشورهای هم مرز با ایتالیا، اسپانیا و یونان است. ثابت شده است که این رژیم لاغری علاوه بر کنترل سطح قند خون و کاهش وزن، به درمان افسردگی هم کمک می‌کند. رژیم مدیترانه‌ ای استفاده از روغن را تا حد امکان توصیه می‌کند و به‌عنوان جایگزینی برای کره و سس سالاد است. همچنین بر افزودن سبزیجات به هر وعده غذایی تأکید می‌کند و ماهی را بر مرغ ترجیح می‌دهد. مصرف غلات کامل، آجیل و گیاهان نیز در مقادیر بیشتر است. رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی سالم و پایدار برای کاهش وزن است.

رژیم‌های کم کربوهیدرات

این رژیم لاغری مصرف کربوهیدرات روزانه را محدود می‌کند تا بدن مجبور شود از چربی‌های بیشتری به‌ جای کربوهیدرات‌ها، به‌عنوان منبع اصلی انرژی برای سوخت استفاده کند. این رژیم غذایی سرشار از پروتئین و چربی است. ضروری است افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند غذاهایی را انتخاب کنند که کربوهیدرات کمتر اما ارزش غذایی بالایی در هر وعده دارند. گوشت بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، سبزیجات سبز برگ،کلم بروکلی، آجیل و دانه‌ها، روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، برخی میوه‌ها مانند سیب، زغال اخته و توت ‌فرنگی از جمله این مواد غذایی هستند.

رژیم غذایی ساحل جنوبی

این برنامه غذایی بر تغییر عادات غذایی کلی افراد با ایجاد تعادل در رژیم غذایی روزانه آنها تمرکز می‌کند. چربی‌های سالم، کربوهیدرات‌ های خوب و پروتئین بدون چربی توصیه می‌شود. این رژیم لاغری یک شیوه زندگی سالم را ترویج می‌کند که منجر به رفاه بهتر می‌شود. محدودیت بیش از حد کربوهیدرات‌ها ممکن است منجر به کتوز شود که ممکن است با سردرد، حالت تهوع، خستگی روحی، بوی بددهان، کم‌آبی بدن و سرگیجه مشخص شود.

منبع: http://www.foodonly.ir/

کبد چرب و چگونگی از بین بردن آن

این روزها کبد چرب یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ها در میان افراد شناخته شده که اصلی ‌ترین دلیل آن، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی است. به همین دلیل اغلب افراد به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد کبد چرب هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که کسب اطلاعات بیشتر درباره جوانب مختلف آن برایتان مهم است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کبد اندامی است که چربی را برای استفاده بدن در خود ذخیره می‌کند اما زمانی فرد مبتلا به بیماری کبد چرب می‌شود که میزان این چربی بیش از حد مجاز باشد. (5 الی 10 درصد وزن کبد) لازم به ذکر است که ابتلا به این بیماری، تنها به کبد آسیب نمی ‌رساند بلکه می ‌تواند در کار سایر ارگان‌های بدن نیز اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: رژیم کم چربی و تاثیرات آن

انواع کبد چرب کدامند؟

این بیماری به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می‌شود:

·         کبد چرب الکلی

·         کبد چربی غیرالکلی

·         کبد چرب بارداری (این مورد نادر است به همین خاطر به طور معمول در دسته‌بندی‌های انواع کبد چرب قرار نمی‌گیرد)

کاهش اشتها، ضعف و گیجی، حالت تهوع، احساس خستگی مفرط، کاهش وزن، رنگ تیره ادرار، عرق کردن بیش از حد و… جزو علائمی میباشند که نشان از ابتلا به کبد چرب هستند. زمانی که بافت کبد قادر به شکستن‌ چربی‌ها نباشد، ابتلا به کبد چرب اتفاق میفتد.

دلایل

با دانستن دلایل این بیماری، می ‌توانید با پیشگیری و تغییر سبک زندگی ابتلا به کبد چرب را از خود دور کنید. مهم ‌ترین علل ابتلا به کبد چرب عبارتند از:

·         رژیم غذایی:  داشتن برنامه غذایی نامناسب و پرکالری، باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شود.

·         ابتلا به برخی از بیماری‌ها:  بیماری‌ هایی مانند دیابت یا چاقی مفرط، در عملکرد کبد اختلال ایجاد کرده و ممکن است منجر به تجمع چربی در کبد شوند.

·         مصرف داروها: مصرف داروهایی مانند تاموکسیفن، متوترکسات یا آمیودارون خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند.

درمان

با دانستن روش های درمان این بیماری می‌ توانید باعث جلوگیری از رخ دادن بیماری‌های جدی ‌تری شوید. با جایگزین کردن عادت‌ های سالم غذایی به جای عادت‌ های نامناسب و عدم مصرف الکل در گرید 1 کمک زیادی به درمان این بیماری می‌کنید. بنابراین اگر مبتلا به گرید 1 این بیماری هستید برای کاهش چربی کبد خود به راهکارهای زیر عمل کنید:

·         مصرف نوشیدنی‌ های الکلی را کنار بگذارید.

·         میزان کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید.

·         از مصرف غذاهایی چون ماکارانی، پاستا، نان یا شیرینی حدالامکان پرهیز کنید.

·         خوردن سبزیجات به پاکسازی کبد کمک می‌کند.

برای درمان گرید 2 در خانه، مصرف داروهای گیاهی مثل عرق خار شتر، چای سبز یا سیر میتواند تاثیرگذار باشد. چنانچه به نوع گرید 3 و 4 مبتلا هستید به هیچ عنوان به درمان‌های خانگی اکتفا نکنید و حتما برای شروع درمان تحت نظر پزشک متخصص اقدام کنید.

4 راه موثر برای لاغری شکم و پهلو بدون جراحی

تنها نیستید! خیلی ها مثل شما هنوز که هنوز است نتوانسته اند چربی بخشی از بدنشان را آب کنند، به خصوص چربی های اطراف شکم و پهلو! از بین آن ها، کسانی هستند که حتی یک دوره رژیم لاغری را پشت سر گذاشته اند اما هنوز در لاغری شکم و پهلو آن طور که باید موفق نبوده اند. در این مقاله با عوامل موثر در کاهش وزن اصولی و سوزاندن چربی های شکم و پهلو آشنا خواهید شد.

سخت ورزش کنید

امکان ندارد بشود روی ورزش های سنگین در ناحیه شکم تمرکز کرد وقتی یک لایه چربی سفت و سخت بر روی آن قرار گرفته است. پس بهتر است تمرینات ورزشی تان همه اندام های بدن را با خود درگیر کنند. ورزش های هوازی می توانند گزینه های مناسبی برای از دست دادن چربی های بدن باشند. مهم نیست که در روز و یا در هفته چقدر برای ورزش کردن زمان می گذارید، مهم این است که هر روز با شدت بیشتری ورزش کنید و کالری بیشتری بسوزانید. سخت ورزش کردن مسیر کار شما را برای لاغری شکم و پهلو ها راحت تر می کند. به زبانی دیگر: لاغری شکم و پهلو سریع بدون ورزش امکان ندارد!

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری سریع

الکل را ترک کنید

ممکن است بگویید پُف! این دیگر چه ربطی دارد به لاغری شکم و پهلو؟! اما ربط دارد و خیلی هم مهم است. در واقع وقتی الکل را ترک می کنید نه تنها دست رد به سینه یکی از پر کالری ترین نوشیدنی ها زده اید بلکه استروژن دخیره شده در بدن را که ذخیره شدنش موجب چاقی می شود، آزاد کرده اید. اگر واقعا تصمیم تان را برای لاغری شکم و پهلو گرفته اید، الکل را کنار بگذارید.

عظلات میانی تان را تقویت کنید

اگر می خواهید عظلات میانی بدن را تقویت کنید، دراز و نشست و یا همان پلانک یک ورزش بسیار کارامد است. وقتی تمرکز خودتان روی عظلات میانی می گذارید، در واقع دارید عظلات کل بدن را تقویت می کنید. همین طور پلانک کمک می کند تا تعادل حرکتی شما اصلاح شود و کمر و سینه قوت بگیرد.

 این ورزش انواع و شکل های گوناگونی دارد. هر روز یکی از انواع پلانک را تمرین کنید. آن وقت می بینید می توانید عظلات بدن را حس کنید و همین باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورید. لاغری شکم و پهلو سریع بدون ورزش ممکن نیست.

عادت های غذایی را اصلاح کنید

همیشه گفته ایم و بازهم می گوییم که مهم نیست برنامه غذایی هفتگی برای لاغری شکم و پهلو چیست و یا برنامه رژیم غذایی برای لاغری شکم و پهلوتان چگونه است! مهم این است که عادت های نادرست غذایی را اصلاح کنید. اگر الگوهای نادرست خوردن را بر طرف نکنید، هیچ کدام از راه حل های بالا شما را نجات نخواهند داد. پس بگذارید در این زمینه کمی راهنمایی کنیم:

·        چیپس و فست فود و نوشابه را حذف کنید

·        غذاهای کامل را مصرف کنید

·        آبِ بنوشید

منبع: http://www.foodonly.ir/

مهمترین دلایل چاقی چیست و راه‌های پیشگیری از آن

چاق بودن یعنی اینکه شما در بدن خود مقدار زیادی چربی دارید، که باعث به خطر افتادن سلامتی شما می ‌شود. داشتن چربی زیاد در بدن می‌ تواند باعث ایجاد بیماری‌ هایی از جمله، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، فشارخون بالا، آرتروز، سکته و … شود.

به چه کسانی چاق گفته می‌شود؟

برای مشخص کردن اینکه چاق هستید یا لاغر و همچنین اندازه گیری اینکه چقدر چاق هستید می توانید از فرمول شاخص توده بدنی   (BMI) استفاده کنید. شاخص توده بدنی ترکیبی از قد و وزن شماست و اگر این شاخص بالاتر از ۳۰ باشد سلامتی شما در خطر قرار دارد.

بعضی از دلایل چاقی

عوامل متعددی در چاقی تاثیر دارند و عبارتند از:

برنامه غذایی ناسالم

معمولاً در غذاهایی که به طور سریع پخته می‌شوند (مثل فست فود‌ها) ، میزان چربی و کلسترول بسیار بالا بوده و می‌تواند موجب به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها شود. اگر فرد بیش از حد نیاز کالری مصرف کند این کالری در بدن او موجب چاقی و اضافه ‌وزن می‌شود.

تحرک کم

کم تحرکی یکی از مشکلات جدی است که می تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد و یکی از این مشکلات چاقی است. چاقی و کم تحرکی می تواند به مرور زمان اندام شما را  بهم ریخته و باعث بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و کبدی شود. ورزش نکردن و عدم تحرک، به شدت میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش می دهد و موجب چاقی میشود.

 راه‌های پیشگیری از چاقی

در ﻧﻈﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﺑﺮﻗﺮاری ﺷﯿﻮه زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﻟﻢ (ﺗﻐﺬﯾﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺟﺴﻤﯽ و آراﻣﺶ روﺣﯽ)، ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ و ﻣﻮﺛﺮ ﺗﺮﯾﻦ راه ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﺿﺎﻓﻪ وزن اﺳﺖ.

اصلاح الگوی غذایی

رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند وزن شما را کنترل کند. حتی اگر ساعت‌های طولانی را در باشگاه‌های ورزشی سپری کنید ولی از یک رژیم غذایی سالم پیروی نکنید چاق خواهید شد.

رژیم غذایی شما باید حاوی مقادیر کافی میوه و سبزیجات و همچنین منابع مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم باشد. گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و لبنیات از بهترین منابع حاوی پروتئین به حساب می‌آیند. افراد گیاهخوار نیز می‌توانند از انواع حبوبات مثل لوبیا، نخود، عدس، سویا در رژیم غذایی خود بهره ببرند.

داشتن فعالیت مفید، ورزش منظم

تحقیقات نشان داده است که یکی از مهمترین عواملی که می تواند در دراز مدت کاهش وزن را حفظ کند ، ورزش صحیح و مداوم است. علاوه بر این، انجام ورزش در کنار یک رژیم غذایی مناسب هم به پروسه کاهش وزن صحیح تر و سریع تر افراد کمک می کند.

منبع: http://www.foodonly.ir/

BMI چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

BMI به معنای شاخص توده بدنی (body mass index=bmi) است.BMI  به‌ نوعی یک شاخص غربالگری است که نشان می ‌دهد یک فرد دارای کمبود وزن، وزن سالم یا اضافه‌ وزن و چاقی است یا خیر. اگر BMI افراد خارج از محدوده سالم باشد، ممکن است سلامتی فرد به خطر بیفتد.

اضافه ‌وزن می ‌تواند منجر به انواع بیماری ها مانند دیابت نوع 2 ، فشارخون بالا و مشکلات قلبی و عروقی شود. وزن بسیار کم نیز می‌ تواند خطر سوء تغذیه، پوکی ‌استخوان و کم‌ خونی را افزایش دهد. نکته مهم این است که بی ام آی، چربی بدن را مستقیماً اندازه ‌گیری نمی‌ کند. این معیار استاندارد می ‌تواند به پزشکان در شناسایی مشکلات احتمالی کمک بسیاری کند.

محدوده  BMI

 BMIایده‌آل برای اکثر بزرگسالان در محدوده 18.5 تا 24.9 است. برای کودکان و جوانان 2 تا 18 سال، در محاسبه BMI سن و جنس و همچنین قد و وزن را در نظر می ‌گیرند. اگر BMI شما در محدوده زیر باشد:

                                    BMIکمتر از 18.5: نشان می‌ دهد که فرد دچار کمبود وزن است، بنابراین شاید لازم باشد روی افزایش وزن برنامه زیری کند. توصیه می ‌شود از پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره بخواهید یک رژیم افزایش وزن اصولی برای شما درنظر بگیرد.

                                   BMI بین 18.5 – 24.9 :  نشان می دهد که وزن، متناسب با قد است و با حفظ وزن سالم، خطر ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با سلامتی کاهش خواهد یافت.

                                   BMI 29-29.9 : نشان دهنده کمی اضافه ‌وزن است. توصیه می‌ شود برای کاهش وزن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

                                   BMI بالای 30: نشان می ‌دهد که فرد دچار اضافه وزن شدید است. در صورت عدم کاهش وزن ممکن است سلامت فرد به خطر بیفتد. توصیه می ‌شود برای کاهش وزن حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و تحت نظر یک رژیم کاهش وزن اصولی قرار بگیرید.

نحوه محاسبه  BMI

محاسبه BMI شامل اندازه گیری قد و وزن بدن افراد است:

متریک

برای محاسبه BMI در واحدهای متریک، می‌ توانید از روش زیر استفاده کنید:

 BMI = kg/m2

بنابراین، برای محاسبه BMI یک فرد بزرگسال، باید وزن او بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد او بر متر مربع تقسیم شود. از آنجا که اکثر مردم قد را بر حسب سانتی متر اندازه می ‌گیرند، باید آن را بر 100 تقسیم کرد تا ارتفاع به متر بدست آید.

ایمپریال

هنگام استفاده از واحدهای ایمپریال، می ‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

 BMI = lbs x 703/in2

به عبارت دیگر وزن شخص را بر حسب پوند در 703 ضرب کنید. سپس بر قد او بر حسب اینچ، مربع (in2) تقسیم کنید.

منبع: https://www.foodonly.ir/

رژیم سم زدایی و مزایا و معایب آن

رژیم سم زدایی یا دتاکس به منظور حذف سموم، تصفیه خون و کبد استفاده می شود و کمک شایانی به لاغری، رفع استرس و شادابی افراد می کند. برای این رژیم، باید از 5 روز قبل از شروع رژیم غذایی دیتاکس، مصرف نوشیدنی های الکل دار، قهوه، چربی های اشباع شده، قندهای تصفیه شده و کلیه غذاهای فراوری شده را حذف کنید.

سم زدایی بدن چیست؟

رژیم غذایی سم زدایی یک رژیم کوتاه مدت است که جهت حذف سموم بدن طراحی شده است. این رژیم معمولا شامل یک دوره رژیم روزه داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت شامل میوه، سبزیجات، آب و آبمیوه است. گاهی این حذف سموم شامل گیاهان، دمنوش، مکمل ها و پاکسازی روده می شود.

مزایای رژیم دتاکس

·         در این رژیم به طور طبیعی، میزان ویتامین ها و مواد معدنی با مصرف سبزیجات، آبمیوه ها و مکمل های نوشیدنی افزایش می یابد.

·         رژیم دتاکس به شما در شناسایی حساسیت های غذایی کمک زیادی می کند.

معایب رژیم دتاکس

به دلیل کالری کمی که رژیم سم زدایی دارد، افراد انرژی کمی برای انجام ورزش و فعالیت های بدنی خواهند داشت که امکان دارد سرعت متابولیسم و سطح گلوکز خون را دچار اختلال کند.

امکان دارد فرد در اثر پیروی از رژیم غذایی سم زدایی، ناراحتی های گوارشی و دفع مدفوع مکرر را تجربه کند.

دیتاکس پروتئین بسیار کمی دارد.

انواع رژیم سم زدایی بدن

انواع رژیم دیتاکس به منظور پاکسازی بدن استفاده می شود. تقریبا اکثر رژیم های غذایی سم زدا شامل روزه داری، خوردن غذاهای خاص و اجتناب از مصرف مواد مضر و مکمل ها است. از جمله رایج ترین رژیم های سم زدایی بدن عبارتند از:

رژیم لیمو

رژیم سم زدایی لیمو شامل مصرف آبلیمو به مدت یک یا دو هفته بدون غذاهای جامد است. هدف از دیتاکس لیمو حذف سموم و پاکسازی بدن می باشد. موافقین این رژیم لیمو معتقد هستند که این رژیم باعث بهبود وضعیت پوست، کاهش انرژی و کاهش وزن می شود. اما این رژیم برای همه افراد مناسب نیست و بهتر است در حالت کلی برای کاهش وزن از انواع رژیم لاغری اصولی استفاده کنیم.

ر‌ژیم سیب

یکی دیگر از رژیم های غذایی سم زدایی، دیتاکس سیب است که در بین افرادی که قصد لاغری دارند بسیار محبوب است. از جمله فواید دیتاکس سیب عبارتند از:

·         تنظیم قند خون

·         تاثیر بر کلسترول

·         کاهش وزن

رژیم‌ سم زایی بلغم

به رژیم دتاکس بلغم، سم زدایی بدن با طب سنتی هم گفته می شود. مواد غذایی موجود در این رژیم بلغم عبارتند از:

·         تخم مرغ نیم‌ پز

·         مصرف پنیر همراه با گردو، زیره و سیاه ‌دانه

·         نان سنگک و نان جو

·         ارده کنجد همراه با عسل یا شیره انگور

·         گوشت شتر، گوسفند و گنجشک

·         ادویه‌ جات گرم مانند دارچین و زنجبیل

·         نخود

·         کدو حلوایی

منبع: https://www.foodonly.ir/

ویژگی های رژیم لاغری اصولی چیست؟

در هنگام کاهش وزن، جزئیات اهمیت زیادی ندارند و این اصول است که مهم است. هر متخصص تغذیه ای با این مساله موافق است که کاهش وزن سالم شامل یک سری اصول اساسی است که همه بدون استثنا باید رعایت کنند. این اصول هسته اصلی هر رژیم لاغری خوب است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم ‌ترین ویژگی‌های یک رژیم لاغری اصولی آشنا شوید.

مهم ترین ویژگی‌های رژیم لاغری اصولی کدامند؟

تعادل

منتقدان رژیم لاغری سریع یا نامتعادل، ادعا می‌کنند که چنین رژیم‌ هایی با ممنوع کردن کامل برخی غذاها و حتی گروه‌های غذایی، خوردن نامتعادل را تشویق می‌ کنند. نمونه ای که آنها تقریباً همیشه به آن اشاره می کنند، رژیم لاغری شوک است. به سختی می توان یک رژیم لاغری اصولی و محبوب پیدا کرد که رژیم گیرندگان را به مصرف انواع غذاها با حجم درست تشویق کند!

عدم تعادل مواد مغذی در انواع مختلف می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و برعکس، چگونگی بهبود تعادل مواد مغذی در یک رژیم لاغری اصولی می ‌تواند کاهش وزن را تسهیل کند.

جیمز لاوال، داروساز و پزشک طبیعی

زمان بندی غذا خوردن

تحقیقات اخیر نشان داده است که زمان غذا خوردن ما تقریبا به اندازه مقدار غذایی که می خوریم مهم است.

در یک رژیم لاغری اصولی، کالری ها باید زمانی بدن برسند که تقاضای فراوانی برای آنها وجود دارد. برای مثال در صبحگاه بدن تقاضای نسبتاً بالایی برای دریافت کالری دارد. کالری مصرف شده در صبح بیشتر از کالری هایی که در سایر اوقات روز مصرف می شوند، برای تامین انرژی استفاده می شود. در صورتی که کالری دریافت شده در بین روز بیشتر باشد، به عنوان چربی ذخیره می شود.

مطالعه ای که در دانشگاه ماساچوست انجام شد نشان داد کسانی که به طور منظم صبحانه را حذف می کنند، ۴.۵ برابر بیشتر از کسانی که صبحانه را می خورند، دچار اضافه وزن هستند. همچنین خوردن وعده های غذایی کوچکتر به دفعات بیشتر (پنج یا شش بار در روز) در رژیم لاغری اصولی راه اثبات شده دیگری برای هماهنگی بهتر دریافت غذا با نیاز به انرژی در بدن است.

مصرف غذاهایی با چگالی کالری کم

به تعداد کالری در واحد حجم در یک غذای معین، چگالی کالری یا چگالی انرژی گفته میشود. از آنجایی که آب و فیبر رژیمی دارای کالری نیستند؛ بنابراین غذاهایی که حاوی مقدار زیادی آب یا فیبر هستند، می توانند بسیار خوب و موثر باشند! البته بر عکس آن یعنی غذاهای فرآوری شده از نظر کالری، بسیار متراکم هستند و طبیعتا باید در لیست ممنوعه قرار بگیرند. تحقیقات انجام شده، تمایل افراد به حجم ثابتی از غذا را صرف نظر از تعداد کالری موجود در آن را نشان میدهند. (این یعنی که افراد می توانند از سبزیجات زیاد استفاده کنند و نگران چیزی نباشند!)

جمع بندی نهایی

هر یک از ما از نظر متابولیکی و روانی منحصر به‌ فرد هستیم. به همین دلیل هیچ برنامه غذایی واحدی وجودندارد که برای همه خوب باشد. بنابراین هر فردی باید آنچه را که برای خودش مفید است با مشورت متخصص تغذیه پیدا کند. اما نکات معینی مانند ویژگی‌های رژیم غذایی اصولی وجود دارند که به طور جهانی کاربرد دارند. درک این اصول برای یافتن برنامه مناسب شما ضروری است.

 

منبع: http://www.foodonly.ir/

صفحه قبل 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد